2-joodpentaan

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 114

2-joodpentaan

hoihoi

weet iemand de dichtheid en het kookpunt van 2-joodpentaan, of iig waar ik het kan vinden, google, chemfinder, acros en sigmaaldrich staat ie niet op... :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 2-joodpentaan

Toch wel gevonden bij Acros hoor, met als zoekterm "2-iodopentane":

Dichtheid = 1.51 (ik neem aan dat dat g/cm3 is)

Kookpunt = 155-157 oC
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Kookpunt 142 °C: http://science.csustan.edu/almy/3012/AAAList-s97.htm

Dichtheid kan ik zo snel nog niet vinden.

Gezocht bij google op 2-iodopentane

Edit: Vreemd. Verschillende kookpunten (nav Berylliums post). Misschien een linkje erbij, Beryllium?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 2-joodpentaan

Het is een zoekterm geweest dus of de link goed gaat weet ik niet: Klik

[edit]

Tot nu toe werkt de link wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Aha. De link brengt mij bij 1-iodopentane, en niet 2-iodopentane :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 2-joodpentaan

:lol: beter lezen de volgende keer...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Uit het handbook of chemistry and physics (85e editie, 2004-2005):

1-iodopentane : BP 157.0 °C; Dichtheid 1.5161 g.cm-3 (bij 20 °C)

3-iodopentane : BP 145.5 °C; Dichtheid 1.5176 g.cm-3 (bij 20 °C)

2-iodopentane is niet opgenomen :lol: , maar de dichtheid zal (afgerond op 2 decimalen) 1.52 g.cm-3 zijn. Ik weet niet hoe nauwkeurig chemgirl de dichtheid moet weten?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: 2-joodpentaan

Waarop baseer je dit gegeven? Mag je zomaar van isomere stoffen veronderstellen dat hun dichtheid ongeveer gelijk is. Nu weet ik wel dat deze stoffen best veel op elkaar lijken, maar toch lijkt het mij wel erg kort door de bocht om dit zomaar te poneren, tenzij ik een bepaald stuk theorie mis. Maar daar zou ik dan graag iets over vernemen.

De reden waarom ik dit vraag is dat de vorm van de moleculen toch wel aardig verschilt (zo'n groot jood atoom heeft best veel invloed op de totale vorm). ik kan me heel goed voorstellen dat door een afwijkende vorm de moleculen beter of juist minder goed in elkaar passen in zo'n vloeistof en dat daardoor de dichtheid best veel kan afwijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Dat klopt, maar als ik de dichtheid van 1-JP en 3-JP met elkaar vergelijk, dan hebben ze ongeveer dezelfde waarde, terwijl het jood-atoom bij 1-JP een het begin van de keten zit, en bij 3-JP precies in het midden. Ik ben er zo'n beetje vanuit gegaan dat de dichtheid van 2-JP dan wel hier tussenin zal liggen (en de waarde niet voor niet afgerond op 2 decimalen).

En je mag de analogie niet echt doortrekken, maar voor 1-pentanol, 2-pentanol en 3-pentanol geldt dat de dichtheid respectievelijk 0.811 - 0.812 - 0.815 is. De 1-pentanol en 3-pentanol liggen hier qua dichtheid nog verder uit elkaar.

Maar je hebt gelijk, misschien zit ik helemaal mis (en misschien ook niet :lol: ).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: 2-joodpentaan

Dit is inderdaad een gewaagde aanpak van het probleem. Je hebt inderdaad geen garanties dat jouw "regeltje" altijd werkt, tenzij er een of andere leuke theorie achter zit. Wetenschappelijk gezien is deze aanpak dus op zijn best twijfelachtig :lol: . Is er iemand die een tegenvoorbeeld kan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Ik heb inmiddels gezocht op:

2-iodopentane

2-iodo-pentane

sec-amyl iodide

sec-amyl-iodide

637-97-8 (CAS nummer)

maar niks gevonden :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 114

Re: 2-joodpentaan

Nee het is inderdaad heel lastig te vinden, maar ik kan eventueel 1,52 gebruiken (komt niet zo nauw bij dit practicum) en anders heeft de assistent van het practicum pech gehad ;)

Iig bedankt voor jullie hulp :lol:

En ik vind de discussie of je die dichtheden mag doortrekken wel interessant... dus als iemand daar nog iets zinnigs over te zeggen heeft... Een ander voorbeeld is broompentaan: 1-br 1.21 2-br 1.22 en 3-br 1.21 dus daar gaat het wel op!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Als je het spul op het prakticum hebt staan, kun je het misschien even meten, en het antwoord hier posten? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 114

Re: 2-joodpentaan

Huh? de dichtheid meten, hoe moet dat... :lol: Of bedoel je gewoon een milliliter eruit halen en dan wegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 2-joodpentaan

Ja. Alleen zou ik wat meer volume nemen. Ik weet niet wat je kan missen natuurlijk.

Dichtheid in gedefiniëerd als massa per volume, dus bijvoorbeeld gram per mL. Of als kg.m-3. Als je nu een 100 mL pakt, en het heeft een massa van 93,3 gram, is je dichtheid 0.933 gram per mL. Let wel: alleen bij die temperatuur. De meeste stoffen zetten uit bij hogere temperatuur, en dan wordt de dichtheid minder (meer volume maar de massa blijft gelijk).

Voor een correcte meting zou je de oplossing (en je maatkolf) op 20 of 25 °C moeten brengen.

Dus: Neem een gewogen maatkolf (laten we zeggen 50 mL). Vul deze voor 90% met je oplossing en zet deze in een waterbad van 20 °C. Neem ook een mL of 10 in een erlenmeyer en plaats deze in het waterbad. Half uurtje laten staan, zodat alles 20 °C is. Vul hierna je maatkolf aan en droog deze goed af aan de buitenkant. Opniew wegen.

Je dichtheid is dan verschil in massa tussen volle en lege maatkolf, gedeeld door het volume.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer