matrixeffecten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

matrixeffecten

heeey,

ik heb een vraag of er iemand iets weet over de matrixeffecten???

want ik heb wel gekeken maar ik kon niet echt iets bruikbaars vinden.

zou iemand mij kunnen helpen.

greatzzz

freakymarcos

Berichten: 1.122

Re: matrixeffecten

Hey,

Ik wil je graag helpen. Maar dan zul je eerst meer moeten vertellen want je vraag is te algemeen voor een antwoord. Op wat voor matrixeffecten doel je? Wat voor elementen analyse doe je? AAS, ICP, UV/VIS, IR, RAMAN etc.....? Wat wil je verder precies weten; hoe je deze effecten onderdrukt of waar het door veroorzaakt wordt?

kortom, vertel meer!

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: matrixeffecten

Weet je wat matrixeffecten zijn?

Matrixeffecten zijn veranderingen van de meetwaarden die komen door andere stoffen in je monster.

Berichten: 9

Re: matrixeffecten

Deze matrixstroringen kan je vermijden door gebruik te maken van standaardaddities.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: dank voor je interesse, maar de topicstarter kwam zelfs na een snel antwoord niet meer terug, dus na een jaar is er weinig kans dat het nog gelezen wordt. Houdt je de datum van de posts in de gaten?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 24

Re: matrixeffecten

Hoi,

Niettemin is het een interessante vraag, vanwege de gemiste kansen in de praktijk.

In de elementenanalyse wordt automatisch gezocht naar (experimentele) oplossingen zoals standaardaddities, terwijl in de moleculaire wereld, waar matrixeffecten heel wat groter zijn en standaardaddities vaak onmogelijk, met (chemometrische) modellen gewerkt wordt. Dat gaat prima. Denk aan hand-held NIR die bloedalcohol door de huid(!) meet. In de VS al lang in gebruik. Van een van de oprichters van het bedrijf in 2006 gehoord dat het bij CSI is geweest. In NL nog niet gesignaleerd, voor zover ik weet.

In de elementenanalyse kan men veel meer met chemometrie doen, dan nu het geval is.

Groet,

Klaas Faber

Reageer