Springen naar inhoud

20% kans op een tweeling door IVF

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 19:08

nou las ik vandaag een artikel en kwam ik daarin tegen dat als men in vitro fertilisatie toepast er een kans is van 20% op een tweeling. Volgens mij is dit best hoog en nu vraag ik me af waardoor komt dit .. ? iemand enig idee ?

mvg kevin

Veranderd door Placebo, 06 maart 2006 - 19:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 06 maart 2006 - 19:31

Kun je de bron eens geven dan is een beter antwoord mogelijk.

Meestal worden meer bevruchte eitjes teruggeplaatst om de kans op succes te verhogen waardoor ook de kans op een meerling wordt verhoogd, in de begin periode kwamen drie- en vierlingen nog wel eens voor.

typo

Veranderd door Gerard, 06 maart 2006 - 19:31

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 19:34

de bron kan ik niet geven want het is een tekst die wij voor het vak engels hebben moeten lezen. maar ik begrijp nu waarom de kans op een tweeling hoger is. ik had er al eerder van gehoord dat er meerdere eicellen worden teruggeplaatst maar ik was het vergeten. bedankt

mvg kevin

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 21:45

klopt ja, dit is de meest logische reden, meer eicellen vergroot de kans op een zwangerschap, maar tegelijk ook de kans op een tweeling (of meer :lol: )

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 21:55

laatst was op het nieuws dat deze kans kleiner geworden is omdat men nu wat voorzichter omspringt met het terugplaatsen van bevruchte eicellen.... ik heb een textje gevonden die verteld waarom:

(Freya Magazine mei 2001 - FM 2/01)

Met de toenemende kennis en ervaring in het IVF-laboratorium stijgt ook de kans op meerlingzwangerschappen. Gelukkig worden in Nederland en België nu als routine twee embryo's teruggeplaatst en niet, zoals in het begin van de jaren 90, drie embryo's.

(Wikipedia)

Wetgeving rond IVF
In Nederland worden nooit meer dan 2 embryo"s teruggeplaatst, afhankelijk van leeftijd en embryokwaliteit. Ook in Nederland neigt men steeds meer 1 embryo terug te plaatsen, maar het paar heeft in principe een keus tussen 1 of 2 embryo's. In België is er een wet van kracht die vrouwen onder de 36 jaar verbiedt om meer dan één embryo gelijktijdig terug te plaatsen. Pas na drie pogingen zonder zwangerschap of wanneer de leeftijd van de vrouw minimaal 36 jaar is, mogen er 2 embryo's worden teruggeplaatst. Op deze manier vermijdt men het hoge aantal tweelingen bij IVF. De meerkost die uitgespaard wordt voor de verzorging van deze meerlingen, zorgt ervoor dat met deze regeling tot zes IVF-pogingen per vrouw kunnen worden terugbetaald door de ziekteverzekering.

edit: typo

Veranderd door saturnus ans, 06 maart 2006 - 21:58

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 22:48

Klopt. Er is nog wel enige variatie mogelijk die afhankelijk is van de kwaliteit van de embryo's (dat zijn in dit stadium niet meer dan klompjes van 2 of 4 cellen).... tot in de jaren negentig zei men bij "matige kwaliteit" embryo's al snel: doe er maar 3. Toen de ervaring leerde dat dit (te) vaak meerlingen opleverde, is het denken hierover veranderd....

Zie ook hier!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures