ui en melk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ui en melk

Hallo, ik heb ff een vraagje. Het is mij namelijk al tweemaal overkomen dat we een redelijk gesloten plastic zakje met ui in de koelkast hadden liggen, met als resultaat dat alle melkproducten, in gesloten verpakking of niet, inclusief melk, yoghurt, karnemelk, slagroom en tompoucen naar ui smaakten. Ook heb ik wel eens uien gesneden, waarna mijn handen zacht gezegd niet lekker meer roken. Met water en zeep gaat dit er niet af, maar met melk wel. Wat is hiervoor de verklaring?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ui en melk

Waarschijnlijk bevat melk/zuivel een component waar de stof die de specifieke uiengeur veroorzaakt goed in oplost.

Ik lees hier dat de specifieke uiengeur wordt veroorzaakt door 1-propenylsulfeenzuur, dat zou inhouden dat die stof dus erg goed in zuivelproducten 'oplost'.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: ui en melk


Berichten: 2.035

Re: ui en melk

Staat toch niets over melk(producten) in die topic??

Berichten: 2

Re: ui en melk

Ik heb al wel een aardig idee van wat er allemaal gebeurt in een ui, maar het probleem zit hem in die melk. Wat zou dat voor component kunnen zijn? Waarom lost 1-propenylsulfeenzuur goed op in melk en niet in water?

Trouwens, voor meer info over wat er in een ui gebeurt is dit wel interessant (gaat over knoflook, maar het is enigszins verwant)

Reageer