Springen naar inhoud

[scheikunde] Verdunningen maken

• Log in om te kunnen reageren

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 23:26

Hoi,

Ik moet een aantal verdunningen maken maar weet eigenlijk niet precies hoe ik dat het makkelijkst kan doen.

Beginconcentratie is 1000 g/ml
Nu wil ik verdunningen maken van 800, 600, 400, 200 g/ml

Hoe reken ik nu precies uit hoe ik dat het makkelijkst kan maken?

Ik heb nog geen 1 ml van de oplossing nodig.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2006 - 23:31

Je hebt een oplossing van 1000 g/ml. Je hebt daarnaast ook een "oplossing" van 0 g/ml. Welke verhouding van deze 2 heb je nu nodig om aan een concentratie van 800, 600, 400 en 200 g/ml te komen?

Overigens wil ik wel de naam van de stof weten waarvan jij een kilogram in een ml kan oplossen :lol:

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 23:38

Gaat er niet echt om wat voor stof het is. Is meer een vb hoe je dat moet uitrekenen. Concentrstie stof X is 1000 g/ml, nu moet ik daar 800, 600, 400, 200 g/ml maken

Dacht dus:
8 ml oplossing + 2 ml verdunningsvloeistof
6 ml " + 4 ml "
4 ml " + 6 ml "
2 ml " + 8 ml "

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2006 - 23:45

Klopt uitstekend Geplaatste afbeelding

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 00:00

Ik wil niet flauw doen hoor, maar 1000 g/ml? Hebben we het hier over een oplossing van neutronium in kryptoniet :lol: Geplaatste afbeelding ?

Nog afgezien van de eenheden, het verhaal klopt helaas toch niet.

Stel je hebt 1000 mg/ml (dat is wat realistischer ;) , maar nog steeds zeer geconcentreerd).

Als ik nu 800 ml van het ene neem en 200 ml van het andere en ik meng dat, dan heb ik 800 gram in totaal van het opgeloste spul, maar het is in zijn algemeenheid niet zo dat ik dan een totaal volume van 1000 ml heb! De concentratie kan dus best behoorlijk afwijken van 800 mg/ml (of makkelijker, 800 g/l).

Wil je een oplossing van 800 g/l, dan neem je 800 ml van de oplossing met 1000 g/l en dan vul je aan met oplosmiddel onder goed roeren tot een volume van 1000 ml. Het kan best zijn dat je daarvoor meer of minder dan 200 ml oplosmiddel nodig hebt.

Alleen bij heel lage concentraties van de opgeloste stof is de methode van FsWd veilig, bij hogere concentraties is die methode van 'aanvullen tot' veel veiliger.

Een voorbeeldje: Als ik een oplossing neem van 700 gram alcohol per liter vloeistof (de rest is water) en ik neem hier 500 ml van en ik neem ook 500 ml puur water, dan zal de resulterende vloeistof een volume hebben dat minder is dan 1000 ml. Wil ik een vloeistof maken met 350 gram alcohol per liter, dan zal ik meer dan 500 ml water moeten nemen. In de praktijk moet je dan zo'n 550 ml water nemen (exacte info hierover heb ik niet, maar dat is niet van belang voor mijn betoog).

Veranderd door woelen, 07 maart 2006 - 00:04

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 00:14

Ok thanks

Dus methode met aanvullen is nauwkeuriger. Wanneer kan ik dan de methode van FsWd gebruiken? Bij welke lage concenstratie? Of is het altijd verstandiger om het aanvul methode te gebruiken?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 00:59

Hangt van de gewenste nauwkeurigheid af. Ik zou als ik jou was gewoon altijd gaan voor de 'aanvullen tot' methode. Deze is weinig moeilijker dan die andere methode en geeft in ieder geval altijd een correct resultaat als het je gaat om een bepaalde concentratie per liter vloeistof.

Sjakie_CF

Sjakie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 14:57

misschien is het makkelijk om met verdunningfactoren te werken. Dus F=volume maatkolf/volume pipet wordt de begin concentratie dan gedeeld door deze F krijg je de eind concentratie van de oplossing

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 18:48

wat is er mis met C*V=C*V

Dj Zwijn

Dj Zwijn

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 19:06

Voor vloeistoffen is het makkelijk:

dat doe je als volgt...

1. Zet hier je beginconcentratie 4 = 3-2

3. zet hier de concentraie die je wilt bekomen

2. Zet hier je andere beginconcentraite 5 = 3-1

Dit lijkt moeilijk maar het is eenvoudig...
Stel: Je wil een HCl oplossing van 5%
Je hebt echter alleen een oplossing van 50%

Dan zet je dat in bovenstaand schema:

50% 5 (5-0=5)

5% (wil je hebben)

0% (gedes. water) 45 (50-5=45) (je maakt dus een soort kruis...)

Je moet nu 45 delen oplossing van 0% nemen (dat wat ernaast staat) en dat mengen met 5 delen van 50%....

Je krijgt nu een oplossing van 5%. dit klopt voor ALLE vloeistoffen!

Misschien nog een voorbeeld:

Je wil: oplossing van 5M
je hebt: oplossing van 2M en ťťn van 20M

20 3

5

2 15
--------
18 delen: 15 delen van 2M en 3 delen van 20M --> je krijgt dus een oplossing van 5M.

Zo kan je op voorhand bepalen hoeveel je maakt... je moet gewoon je delen juist kiezen... Zorgen dat alle delen evengroot zijn he...

Ik weet het, het is moeilijk uitleggen via bericht, maar je kan altijd vragen...

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 19:11

Al deze formules houden geen rekening met het feit dat een volume A van de ene vloeistof en een volume B van een andere vloeistof gemengd met elkaar niet volume A+B hoeft te hebben.

Dj Zwijn

Dj Zwijn

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 19:14

Al deze formules houden geen rekening met het feit dat een volume A van de ene vloeistof en een volume B van een andere vloeistof gemengd met elkaar niet volume A+B hoeft te hebben.

Maar wel de combinatie van concentraties geeft...

Enfin, zo moeten wij op de unief toch mengen

Als je heeeeel exact (voor onderzoek ofzo) wilt werken, is dit inderdaad niet correct, maar voor de gewone proeven enzo is dit OK

Veranderd door Dj Zwijn, 07 maart 2006 - 19:15

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 22:18

Dit is echt niet alleen een issue bij heeeeeeel exacte experimenten. De afwijking kan vele procenten bedragen. In mijn vorige voorbeeld van 700 gram alcohol per liter, gemengd met puur water is de afwijking al gauw een procentje of 5 in het totale volume. Volgens mij is het met zwavelzuur, gemengd met water nog een graadje erger.

Alleen bij flink verdunde oplossingen (~ 0.1 mol/l e.d.) is het effect waar ik op doel verwaarloosbaar, maar bij grotere concentraties vind ik het niet verwaarloosbaar meer. Ik ben een hobbyist en doe echt geen universitair onderzoek, maar als ik iets van een bepaalde concentratie wil maken en de concentratie is meer dan een paar gewichtsprocenten, dan vind ik de afwijking van gewoon verhoudingen mengen met elkaar niet meer acceptabel.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 11:06

Thanks voor de reacties

Als ik nu 10 mg/l heb en ik wil maken:

0.2, 0.4, 0.6, 0.8.......2 mg/l maken

Dit met een totaal volume van 50 ml

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 11:14

Maak het je makkelijk:

stap 1: bereken de verdunningsfactor. Dat is de concentratie van je stockoplossing gedeeld door je benodigde volume.
(dus voor de eerste: 10/0,2 = 50)

stap 2: Deel je benodigde volume door je verdunningsfactor. Dus: 50mL/50 = 1mL

stap 3: maak de verdunning. Dus: 1mL van je stockoplossing (10mg/mL) aanvullen tot 50mL.

en dan hetzelfde voor de anderen.....
appeltje eitje :lol:

Grtz
Bas

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures