Springen naar inhoud

White fuming nitric acid

• Log in om te kunnen reageren

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 09:18

Voor een nitrering heb ik wfna nodig, ca. 100% salpeterzuur. Hoe bereid ik dit uit 65% salpeterzuur?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 09:33

hier gevonden

White fuming nitric acid
White fuming nitric acid (WFNA) is a storable liquid oxidizer used as a rocket fuel. It consists of nearly pure nitric acid (HNO3). WFNA is commonly specified as containing no more than 2% water and less than 0.5% dissolved nitrogen dioxide or dinitrogen tetroxide.

EDIT: ik zie nu dat ik de vraag verkeerd gelezen had.

kookpunt salpeterzuur is 83°C dus mss kan je dit enkel overkoken ofzo?

Veranderd door Dante, 08 maart 2006 - 09:36

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 09:49

is het niet makkelijker om WFNA te kopen?

anders kan je misschien kijken in een topic een tijdje geleden over het verhogen van de HCl concentratie...ofziets was het

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 10:42

Heb het al gevonden in Vogel... Destilleren met een gelijk deel conc. zwavelzuur.

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 12:52

Misschien kan je ook gebruik maken van oleum. Maar weet niet of dit te koop is.

Wikipedia: Oleum

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 13:37

Ja hoor, oleum is te koop, alleen niet voor particulieren. Ik heb het gezien in de online catalogus van het bedrijf Boom in Meppel.

Pas wel op met oleum. Het is echt ongelooflijk link spul :lol: . Op sciencemadness heb ik gelezen van iemand die het zelf gemaakt had in kleine hoeveelheden (enkele tienden van ml) en hij had werkelijk alles onder de dikke rook van SO3. Dit is een van de weinige chems, waarvan ik inderdaad vind dat het maar beter is dat het niet zo maar te koop is.

Zelf maken van HNO3 kan ook heel goed met KNO3 en H2SO4 (pakweg 200 gram KNO3 op dik 100 gram H2SO4) en dan destilleren. Dan komt er rood rokend zuur over. Onder lage druk kun je dan van de NO2/N2O4 af komen en er blijft lichtgeel HNO3 over.

Als je helemaal niet wilt destilleren e.d. dan zou je de nitratie ook direct kunnen proberen met een H2SO4/KNO3 mix, welke je van te voren eerst een tijdje verwarmd hebt gehad en weer hebt laten afkoelen. Op die manier heb je een (vrijwel) watervrij mengsel van HNO3/H2SO4 met daarin ook nog vast KHSO4 en KNO3. Vaak werkt dit ook prima, tenzij er bij jouw reactie geen zwavelzuur aanwezig mag zijn i.v.m. sulfonering.

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 15:26

:lol: Het is een microsynthese met 5 ml conc. zwavelzuur en 150 µl 100% salpeterzuur. De synthese is overigens gelukt, opbrengst van 50 mg Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures