vocht gehalte in waterstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

vocht gehalte in waterstof

Hallo,

Ik heb een vraag... Ik ben bezig met het generen van waterstof. Het geproduceerde waterstof wil ik als draaggas in een GC gebruiken.

Hoe kan ik het vochtgehalte makkelijk bepalen in het waterstof??.

Want dit moet uiteindelijk zuiver genoeg zijn om te kunnen gebruiken (kwaliteit 5)

Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vocht gehalte in waterstof

Ik zou ten eerste gewoon waterstofflessen kopen. Om een flow over de kolom te krijgen moet je het waterstof op druk zetten. Hoe ben je dat van plan?

Ten tweede zou ik niet het watergehalte gaan bepalen. Zet een filter tussen je voorraadtank en de GC die het water afvangt. Veel makkelijker. Zoek eens op het forum naar "molzeef", dan kom je een heel eind.

Edit: Zoekfuncite werkt niet optimaal. Zie dit topic: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4881

of deze link: http://www.sigmaaldrich.com/Brands/Aldrich...lar_Sieves.html

of deze, van Varian, vanaf pagina 5: http://www.holger.no/pdf-filer/gassrensefi...%20-%20P125.pdf
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 16

Re: vocht gehalte in waterstof

Ik heb maar een druk nodig van max. 2 bar. Dat is volgens mij wel te halen met zo'n H2-generator. Weet alleen nog niet hoe?? Iemand een idee??

Zo'n filter wilde ik zowieso er al tussen zetten, maar die filters hebben een maximum aan het vocht wat ze kunnen aantrekken. Het zou dan wel makkelijk zijn om ong. te weten hoeveel van die "dryers" ik zou moeten gebruiken...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vocht gehalte in waterstof

Zo'n filter wilde ik zowieso er al tussen zetten, maar die filters hebben een maximum aan het vocht wat ze kunnen aantrekken. Het zou dan wel makkelijk zijn om ong. te weten hoeveel van die "dryers" ik zou moeten gebruiken...
Als je de link van Varian had doorgelezen, had je het volgende kunnen zien:

Een gas met een vochtigheidsgraad van 94% dat door het filter heenstroomt met 15 liter per minuut, heeft na het filter nog maar < 0.1 ppm vocht.

Het lijkt me dan ook dat je met één filter wel toekan.
Ik heb maar een druk nodig van max. 2 bar. Dat is volgens mij wel te halen met zo'n H2-generator. Weet alleen nog niet hoe?? Iemand een idee??
Zo'n generator ken ik niet. Heb je een linkje? Ik neem aan dat ik je de gevaren van waterstof (met zuurstof) niet hoef uit te leggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 16

Re: vocht gehalte in waterstof

Fysisch gezien kan je maximaal tot een druk komen van (ik geloof) 250 psi.

Ik heb zo'n PEM elektrolyser tot mijn beschikking. Die produceert zo'n 65 ml/min.

Heb alleen nog geen idee hoe ik druk creeen. Het geval is namelijk dat het geproduceerde gas het water als het ware naar boven drukt. de absolute druk die je dan creert is nihil.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vocht gehalte in waterstof

Even een rekensommetje: Op ons laboratorium doen wij GC. De instellingen:

Draaggas druk 13 psi. Met een kolom van 60m x 320 µm x Df 5 µm levert dit een flow op van ca 5 ml/min, bij een splitflow van 50 ml/min.

Dan nog een FID, die waterstof verbruikt à raison van 40 ml/min.

Een monster of 30 is bij ons niks, met een runtijd van een minuut of 15 tot 20. Laten we 15 minuten nemen.

Totale flow (kolom+split+FID) = 5+50+40 = 95 ml/min, laten we zeggen 100 ml/min.

30 monsters maal 15 minuten is 450 minuten. Het verbruik aan waterstof is dan 45000 mL oftewel 45 liter.

Hiervoor moet jij 690 minuten dat apparaat aan hebben staan, oftewel 11.5 uur. Bovendien is 45 liter waterstof echt niet, ik herhaal NIET, veilig om dat ergens op te slaan in een zelf ontworpen tank.

Je aantal monsters zullen wel minder zijn, maar het gaat om een indicatie.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 16

Re: vocht gehalte in waterstof

Even voor de duidelijkheid. Had ik nog niet aangegeven.....

De GC die ik gebruik is geen conventionele GC, maar een handheld, en de aanwezige detector is een TCD.

Normaal gesproken gebruiken we helium als draaggas, maar ik wil naar de mogelijk van H2 als draaggas bekijken.

De hoeveelheid waterstof die ik nodig zal hebben is zo'n 10 ml/min

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vocht gehalte in waterstof

Het geval is namelijk dat het geproduceerde gas het water als het ware naar boven drukt. de absolute druk die je dan creert is nihil.
Ik snap dit nog niet helemaal. Je zal denk ik wel een compressor of iets dergelijks nodig hebben om het samen te persen. Maar waarom schaf je geen kant en klare waterstoffles (lecturebottle) aan of zo? Volgens mij ben je onnodig moeilijk aan het doen nu.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer