translatie en transcriptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

translatie en transcriptie

hoi

ik vroeg me af of mischien iemand een ezelsbruggetje kende voor translatie en transcriptie.. ik haal die twee altijd oor elkaar. ik weet de volgorde wel het is:

DNA --> ..1.. --> RNA --> ..2.. --> eiwitten

maar ik haal altijd door de war wat nou waar moet staan dus als iemand daar makkelijk mee kan helpen..

dit had ik dan al gelezen op een website (van volgens mij een lid maar ik weet niet meer goed wie):

DNA--> transcriptie --> RNA--> translatie --> Eiwit. Transcriptie: DNA wordt omgezet naar RNA. De thymine bas wordt vervangen door uracil base. Translatie:vertalen van de boodschap op het RNA voor synthese van de eiwitten.

dit is de site: http://members.home.nl/ronnybooy/overzicht.htm

ik heb wel een idee van wie die is maar als ik het verkeerd heb is het ook zo lullig :lol: .

mvg kevin

edit: foutje ..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: translatie en transcriptie

van volgens mij een lid maar ik weet niet meer goed wie
bijna goed, het is toevallig van een moderator :lol:

Op zich zeggen de woorden al genoeg. Transcriptie of terwijl het herschrijven van het DNA. Translatie wil zeggen het vertalen van RNA in een eiwit.

MvG Ron

Berichten: 660

Re: translatie en transcriptie

zoals ik al dacht :lol: maar ik ben er al uit ik kon het niet uitstaan dat ik ze niet uit elkaar kon houden en toen ik nog eens goed naar het woord translatie keek zag ik er ongeveer het woord laat in dusjah dat zou kunnen helpen en als je het gewoon in alfabetische volgorde zet is het ook al goed.. transcriptie - translatie dus eigenlijk hoeft deze niet meer beantwoord te worden tenzij jullie nog over die site willen door gaan maar dat laat ik aan jullie over ;)

mvg kevin

Reageer