kennis is genetisch bepaald

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

kennis is genetisch bepaald

ik vroeg me af wat vinden jullie over deze stelling:

kennis is genetisch bepaald.

of weet iemand het feitelijke antwoord erop ..

mvg kevin.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kennis is genetisch bepaald

Dat is een makkelijke. Kennis is niet genetisch bepaald. Kennis zijn alle dingen die je tijdens je leven leert. Het vermogen om deze kennis te onthouden (slimheid, IQ) zijn deels genetisch bepaald, maar kun je ook trainen. Tenminste, dat is mijn mening.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 660

Re: kennis is genetisch bepaald

hmm oke dat is mooi want ik dacht ook al dat je het kon leren maar iemand bij mij op school beweerde dat het genetisch bepaald was dus ik wou even zekerheid :lol: en nu heb ik nog een mooie troef ;)

mvg kevin

ik weet genoeg maar als iemand een andere mening heeft ga gerust door ..

Berichten: 161

Re: kennis is genetisch bepaald

Raspoetin heeft gelijk maar ik ken mensen uit een gezinnen van b.v 6 kinderen waarbij slechts 1 wist te studeren. Zo zijn er ook gezinnen waarbij alle kinderen uitblinken (zoals fam. Tinbergen)

Ik zelf kan een hoop kennis verzamelen maar super intelligent zal ik nooit worden, volgens mij is slimheid niet genetisch en niet gerelateerd aan IQ. Ik ken een aantal professoren en doctoren die wel erg intelligent zijn, maar waarbij je twijfels aan hun slimheid kunt hebben.

Berichten: 2.035

Re: kennis is genetisch bepaald

"Kennis" is een wat vaag begrip... als het puur gaat over wat iemand weet, lijkt het me duidelijk dat genetica er niets mee te maken heeft (als je geboren wordt weet je niets, en dat blijft zo tenzij mensen je dingen leren). Als je het hebt over iemands intelligentie, liggen de zaken anders.... dan is het een combinatie van erfelijkheid en opvoeding (de zogenaamde "Nature/Nurture" duscussie) :lol:

Berichten: 660

Re: kennis is genetisch bepaald

ja het ging meer over intelligentie .. en zoals ik al dacht je erft een deel maar er valt ook veel mee te trainen/leren

mvg kevin

Berichten: 205

Re: kennis is genetisch bepaald

volgens mij is het niet erfenlijk, de hoeveelheid bindingen tussen de hersencellen zijn volgens mij nog steeds vrij belangerijk bij het zo genoemde denken, de hoeveelheid bindingen die een cel heeft of kan maken zijn volgens mij niet erfelijk wel heeft stress en andere dingen in je omgeving invloed op de aanmaak van de bindingen.

maar theoretisch gezien is "kennis" de informatie die opgeslagen zit in de cellen en 'k heb geen idee hoe dat ook alweer zat :lol: maar zie die kennis er maar eens uit te halen ;)

(overigens heb ik niet z'n verstand van denken te weinig ervaring denk ik)

blond zijn is wel erfelijk.

Berichten: 2.035

Re: kennis is genetisch bepaald

Kevin zei al dat het ging om "intelligentie", niet over "kennis' :lol:

Men is er al wel over uit dat intelligentie bepaald word door de combinatie van erfelijkheid en opvoeding, alleen over de mate waarin deze twee bijdragen zal men tot aan het einde de tijden doordiscussieren Afbeelding

Reageer