Springen naar inhoud

ICP-AES

• Log in om te kunnen reageren

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 10:10

Hallo allemaal,

Ik heb een monster waar een hoge concentratie koolstof inzit, nu wil ik verschillende elementen met ICP bepalen, echter een hoge concentratie koolstof zal mijn signaal verstoren, heeft iemand ideeen over een voorbehandeling waarbij koolstof wordt verwijderd?

Het betreft een olieachtig monster, waarvan ik de samenstelling niet precies kan achterhalen, het ruikt iniedergeval naar bitterkoekjes (aceetaldehyde?)...

Alsvast bedankt.
MVG Saturnus Ans

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 14:36

Als jouw koolstof grafiet is, dan heb je echt pech want dat gaat niet makkelijk stuk.
Maar afhankelijk van de vluchtigheid van de elementen die je moet bepalen, zou je misschien in een platina schaaltje een gewogen hoeveelheid monster samen met een tiental druppels geconcentreerd zwavelzuur op een klein vlammetje kunnen afroken en daarna de kroes met inhoud een nachtje bij 550 graden in de oven laten staan.
Eventueel kan je je residu dan oplossen in verdund zoutzuur of fluxen met Lithiumtetraboraat/metaboraat.
Suk6, :lol:

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 15:37

is dus wel grafiet :lol:

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2006 - 21:29

Afhankelijk van de viscositeit kun je het grafiet toch laten uitzakken en van bovenaf je monster eruit pipetteren...? Maar als het te visceus is krijg je er toch geen goede meting met ICP uit, en kun je beter denken aan XRF ...

Element_CF

Element_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 13:41

Indien koolstof aanwezig is, eerst ontsluiten met zwavelzuur gedurende 1 uur tot zwarting optreed, daarna verder ontsluiten met waterstofperoxide tot helder.

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 23:00

Hmmm, het probleem is onderhand opgelost...

In dit geval was het de bedoeling ook zwavel (S) te meten, zwavelzuur was dan ook geen optie..

De oplossing: Drogen, verassen, een smelt maken met lithiumboraat en oplossen werkt goed...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures