droogijs

Moderator: Rhiannon

Reageer

droogijs

Ik zoek dringend enkele leuke (en eenvoudige) demoproeven met droogijs (vast co2). Ik deed een proefje om een bevroren tak te breken, maar dit lukt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: droogijs

Welkom op Chemieforum.nl!

Een leuke proef is wat ik altijd de indicatorproef noem; zoals je weet is droogijs in water een sterk zuur. Als je het in water doet zal de pH dus dalen.

Als je nu een oplossing maakt waar je verschillende pH-indicatoren in doet met verschillende omslagpunten en goed op elkaar afgestemde kleuren kan je een oplossing maken die telkens van kleur verandert. Je begint dan met de oplossing heel basisch maken, bijvoorbeeld door wat 1 M NaOH-oplossing toe te voegen. Dan doen je een stukje droogijs erin, de pH gaat dalen en je zal kleuromslagenn zien (magie :lol: ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: droogijs

Een paar flinke klonten in een wasbak vol warm water met zeepsop doet het ook altijd goed... door het snel ontsnappende gas borrelt de zaak in een flink tempo de bak uit!

(wel even dweilen na de proef ;) )

Om iets zo koud te krijgen dat het breekt heb je toch echt vloeibaar stikstof nodig :lol:

Berichten: 130

Re: droogijs

Zoals de overbekende roos!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: droogijs

Zoals de overbekende roos!
Dat is volgens mij in vloeibare stikstof, en niet in droogijs.

Edit: Laat maar, niet goed gelezen. Zie post van Herman hieronder. PS Herman, "Hij zei" is met korte zei en lange hij :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: droogijs

Dat zei hij/zij ook Ras (zie mijn laatste zin)! :lol:

edit: oeps! ;)

Berichten: 36

Re: droogijs

klein (cola)flesje, beetje water erin, droogijs erin mikken en snel dop erop draaien. Uiteraard wel een beetje afstand bewaren :lol: En uteraard buiten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: droogijs

Typisch weer zon k3wlkn4lluhproef, volgens mij wil je zoiets onberekenbaars en gevaarlijks juist niet als demoproef. Niet om afbraak aan je te doen postbode, maar mij lijkt het gewoon geen goed idee :lol:

Berichten: 2.035

Re: droogijs

Inderdaad.... proefjes met snelle drukopbouw in een afgesloten systeem zijn bijna per definitie onberekenbaar en dus gevaarlijk :lol:

Filmpjes van hoe het mis kan gaan zijn er op het internet te over!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: droogijs

Zoek op de site van de omroep naar de uitzending van Het Klokhuis van vrijdag 10 maart 2006, met als thema "slopen door kou"

Reageer