DNA scheiden in kiwi

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

DNA scheiden in kiwi

Hallo,

Waarom moet de cocktail (van het filtraat met de spiritus) in een stoof met een temperatuur van 50 graden Celsius en kan het niet een nacht bij kamertemperatuur blijven staan?

mvg Marleen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: DNA scheiden in kiwi

Hoi Marleen,

Dit is wel hele summiere informatie hoor. Mijn eerste ingeving is dat het droog moet zijn, en dat kamertemperatuur niet warm genoeg is. Maar als je de hele methode nu even hier zet, dan kunnen we er wellicht meer over zeggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: DNA scheiden in kiwi

sorrie voor het gebrek aan info. omdat de proef op dit forum al vaker is gezet dacht ik dat ik de hele proef wel kon weg laten. maar goed.

eerst maak je een warm mengsel van water, detergent en zout. vervolgens wordt dit bij een geprakte kiwi zonder schil gegooid. dit moet een half uur blijven staan zodat het afkoelt. dan wordt de overgebleven kiwi eruit gefilterd. tot slot wordt er koude spiritus bijgegooid, maar dan wel zo dat de spiritus niet mengt met de 'kiwi cocktail' dus in een maatcilinder. dan moet de hele cocktail in een broedstoof. deze wordt gezet op 50 graden celsius. de volgende dag is het dna van de kiwi in de spiritus getrokken. ik heb alle processen van de proef al opgezocht maar ik kan dus alleen niet vinden waarom het in een broedstoof van 50 graden moet.

hopelijk is dit genoeg info.

alvast bedankt.

mvg marleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: DNA scheiden in kiwi

Helaas, dan is mijn vorige antwoord dus niet goed. En ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet weet. Het zal vast wel zo'n "Ach ja, natuurlijk" antwoord zijn.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 40

Re: DNA scheiden in kiwi

Volgens mij gewoon omdat extraheren nu eenmaal sneller gaat bij een hogere temperatuur :lol: .

Berichten: 42

Re: DNA scheiden in kiwi

Weet je trouwens dat je ook DNA uit een banaan kan halen?

Ik heb voor een sectorwerkstuk een keer DNA geisoleerd uit een kiwi en we waren vanplan ook dat te doen met een ui. Maar we gingen experimenteren met een banaan en dan is nog beter gelukt dan de ui! ;)

Reageer