Springen naar inhoud

AZERTY tegenover QWERTY toetsenbord

• Log in om te kunnen reageren

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 16:05

Al jaren probeer ik mijn collega's ervan te overtuigen dat het tikken op een QWERTY-toetsenbord logischer is dan met het hier in België gebruikelijke AZERTY indeling.

Redenen:
-internationaler qua gebruik, denk maar aan toetsenborden in Nederland, waar ze vroeger ook een zogenaamde QWERTY Nederlands hadden, maar al gauw zijn overgestapt naar QWERTY Internationaal.
-Geen extra instellingen nodig bij Windows en bij DOS, staat standaard in US International (dus QWERTY). Geen gedoe met toetsenbordinstellingen en drivers.
-tik maar eens met AZERTY een website in: www.chemieforum.nl, dat wordt dus www [shift .]chemieforum [shift .]nl (of uitwijken met je rechterhand naar het numerieke pad voor de .) en als er ook nog een backslash nodig is wordt dat [Alt Gr \] en dan die rare plaats van de A die toch veel wordt gebruikt.
-sterkste argument: Nederlands/vlaams is een germaanse taal en door de franstalige invloed zitten de Vlamingen opgezadeld met een toetsenbordinstelling die geheel gefocused is op de franse taal. Als je blind typt zit de A op de linkerpink bij QWERTY en bij AZERTY zit je met een Q die nauwelijk wordt gebruikt in het Nederlands maar des te meer in het Frans. Vroeger moest je onder DOS in autoexec.bat "keyb.com fr"intikken om met een AZERTY te kunnen tikken....

Veel Vlamingen zullen zeggen: ja, maar ik heb altijd geleerd om met AZERTY te toetsen maar heb je ooit nagedacht waarom dat ooit zo historisch gegroeid is en of het niet beter is om ook net als de Nederlanders over te stappen naar QWERTY US International (die vroeger ook een speciale NL QWERTY versie hadden, maar die al verlaten is) ? Nederlands is een germaanse taal en geen romaanse zoals het Frans. Voor de Vlamingen onder ons: u weet wel, de Vlaamse ontvoogding !

Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening, maar wat zijn jullie ervaringen en voorkeuren voor AZERTY en QWERTY ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicsaddict

physicsaddict

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 16:59

Tenzij je 23 uur per dag zit te typen, maakt het volgens mij niet veel uit. Ik heb al heel mijn leven een azerty-toetsenbord gebruikt en ik zie het nut er niet van in om nu ineens om te schakelen.

Internationaler? Extra instelling bij Windows en DOS? Vind ik niet echt overtuigende argumenten.

Vervelender is de kwestie punt of komma als scheidingsteken. Sommige programma's kunnen daardoor berekeningen niet uitvoeren totdat je het omschakeld.

Hovinsj1

Hovinsj1

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 19:11

In Duitsland en Zwitserland gebruiken ze weer andere toetsenborden, zgn. QWERTZ. Bij deze zitten de Y en Z verwisseld, en ik heb een hele serie toetsen voor direct ö, ü, en ä.
Er zullen nog wel meer varianten zijn. Wie weet ze?

Sjouke

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2006 - 22:57

DVORAK.

Het Querty toetsenbord en zijn afgeleide zijn gemaakt om op een mechanische typemachine ervoor te zorgen dat de hamertjes niet met elkaar in de knoop komen. Dit is zeker niet geoptimaliseerd voor snelheid en typegemak. Dvorak optimaliseert de ergonomie.

Zie dvorak-toetsenbord op Wikipedia

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 12:52

ik denk dat het niet veel uitmaakt het is maar net waarmee je hebt leren typen.. als je met een AZERTY toetsenbord hebt leren typen zal dit makkelijker afgaan als QWERTY maar andersom ook.. maar als ik zelf zou mogen kiezen en naar de logica kijk zou ik ook voor QWERTY kiezen omdat de punt bijvoorbeeld al veel gebruikt is en ik gebruik niet graag de shift toets ;) vooral door mij word de punt nogal wat gebruikt :lol: kijk maar eens naar mijn posts eigenlijk staat daar best veel .... in :P

mvg kevin

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 22:04

het grootste argument voor Qwerty vind ik nog altijd: de Nummers staan ten minste benden op die bovenste toetsenrij
bij keybords met numpad geen probleem
maar dat is dus een ramp op een laptop he
en ik heb dus een azerty-laptop :lol:

svennson

svennson

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 09:48

ik typ al heel men leven met azerty , en kan redelijk goed overweg met een qeurty ook , door de dos commandos die in querty blijven...

tvs

tvs

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 20:54

toch zit er logica in het punt/comma systeem een comma komt eerder in de zin dus geen shift punt later wel shift ,.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 09:29

Voorkeur voor een toetsenbord heb ik niet; alles went snel genoeg vind ik.
Hele erg irritant blijft het echter als je (zoals ik) 10 keer per dag switched tussen een nederlands en een duits toetsenbord. Dan wen je nergens aan.... ;)

Dmi3 Ivanovitsj

Dmi3 Ivanovitsj

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 19:25

Ik had vroeger een AZERTY, en dat ding typte niet slecht. Die punt was wel een onding, maar zoveel maakte dat nu ook weer niet uit,
maar de QWERTY die ik nu heb, gebruik ik toch nog liever. Typt gewoon sneller denk ik, ik heb er tenminste minder fauten mee.

(Ohja dan nog zoiets vreselijk Vlaamse-school-achtigs: Ik volg dus les in Belgie maar kom eigenlijk uit Nederland, en dus heb ik thuis een QWERTY. Nu hebben wij dus zo'n vak als ICT, en een onderdeel van dat vak (bij ons op school toch) is leren typen. Op een AZERTY-toetsenbord, verplicht. Misschien wel het recht van die school, maar knap lastig voor mij als je weet dat ik nooit met een AZERTY moet werken en dan thuis ook nog eens fouten begin te tikken op m'n QWERTY... ;) )

Ruth

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 19:45

Wat een discussie, laat de mensen die op een azerty willen typen daarop typen en de mensen die qwerty verkiezen, daarop.

Ben ik boos dat ze mij vlaams hebben leren praten? Goh, wat had ik graag Tibetaans kunnen spreken.

Trouwens, waarom al die zever? Wat is er mis met een ABCDEF toetsenbord? ;)

Wiewo, tot dqqr ;ijn ;ening

P.S.

(Dmi3 Ivanovitsj).... Typt gewoon sneller denk ik, ik heb er tenminste minder fauten mee....

Tot dusver de aangehaalde bewijsstukken, aangezien fouten met ou wordt geschreven...

(Ohja dan nog zoiets vreselijk Vlaamse-school-achtigs: Ik volg dus les in Belgie maar kom eigenlijk uit Nederland, en dus heb ik thuis een QWERTY. Nu hebben wij dus zo'n vak als ICT, ...

En mededeling aan mensen die de kennis hebben om azerty om te schakelen naar qwerty: zet ze na gebruik terug op azerty, heb er geregeld last van. :P

Veranderd door epiphonix, 29 april 2006 - 19:49

Dmi3 Ivanovitsj

Dmi3 Ivanovitsj

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 21:19

Alsof ik zelf niet wist dat "fouten" met ou geschreven wordt Geplaatste afbeelding ...
(Ik zou mss toevallig het stomme idee kunnen hebben gehad om "fouten" maar eens effe fout te schrijven, had ook "vouten" kunnen zijn... )
Trouwens, wat heb jij dan voor toetsenbord? (gewoon nieuwsgierig)

Ruth

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 11:41

Achzo, hmm progressieve spelling alom.

Ik heb een azertyuiopqsdfghjklmwxcvbn-keyboard.

Mocht ik proberren fauten te schrijfen in één ov ander ferzlag van chemie, kzou 't moogen hooren... ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures