kaliumbisulfaat in as

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

kaliumbisulfaat in as

Ik heb laatst as uit een uitgesmeulde barbique in een grote pot opgezocht waar ik van de zomer nieuwschierig naar was. Ik had het toen alleen niet zo uitgebreid onderzocht als nu. Ik had laatst een spatelpuntje van dit as in een reageerbuis met water en indicator gedaan. de kleurstof ging van roze naar groen. later heb ik al het as gefiltreerd waarin in het filtraat een kleurlose oplosing van kaliumbicarbonaat zat. ik heb later een beetje in een andere reageerbuis gedaan en dit toen getitreerd met 10% HCl. na drie druppels toegevoegt te hebben ging de indicator van groen naar blauw en toen naar neutraal roze. ditheb ik toen door 4 gedeeld en toen gaf mijn rekenmachine aan dat er 0,75% K2CO3 in zat. Maar er zit natuurlijk ook nog K2SO4 in alleen weet ik niet hoe hoe ik dit aantoon en hoe ik deze 2 stoffen van mekaar moet scheiden. zou iemand mij raad kunnen geven? alvast bedankt !

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kaliumbisulfaat in as

Pauw, ik heb je verhaal echt vier keer doorgelezen en ik snap er echt niks van wat je nu wilt.

Bovendien; iets titreren met 10% HCl?????? Welke indikatoren?

Je hebt iets door vier gedeeld en toen gaf je rekenmachine iets aan? Waarom delen door vier?

En bovenal: ik snap echt niet wat je nu wilt met de post en met je experiment

Oh, ja en als je geen ban op dit forum wilt krijgen zou ik toch sup en subschrift gebruiken. De mods hebben je er al vaak op gewezen dat dit moet, en op een gegeven moment is de koek op natuurlijk.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 592

Re: kaliumbisulfaat in as

Bah wat heb je nu weer gedaan.

Er staan een heleboel schrijffouten in je tekst, geen subscript gebruikt ..., maar dat is de taak van een moderator.

Waarom zou je bijvoorbeeld door 4 delen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kaliumbisulfaat in as

3 druppels gedeeld door 4 is 0.75%?

Kaliumbicarbonaat is KHCO3, niet K2CO3.

En sulfaat kun je aantonen door barium aan de oplossing toe te voegen.

Berichten: 3.145

Re: kaliumbisulfaat in as

Dat is toch duidelijk jongens :lol: ??? 3 gedeeld door 4 is 0.75, dus het is alleszins verklaarbaar Afbeelding.

===============================================================

@Pauw, als jij echt serieuze antwoorden wilt, beschrijf dan precies wat je gedaan hebt. Aan jouw verhaal kan niemand een touw vastknopen en zo kunnen we je echt niet helpen met een zinnig antwoord.

Berichten: 41

Re: kaliumbisulfaat in as

Wat ik wou is dat ik een paar nieuwe stoffen kon verkrijgen door het filtraat in te dampen. Maar dan moest ik wel weten of dit wel de moeite waard was. De indicator was trouwens een paarse kleurstof dat ik verkreeg door rodekool te koken in water en dan te filtreren. en het door 4 delen was een methode die ik uit een boekje over zuren en basen had. Al was deze niet erg nauwkeurig. Later heb ik het anders berekend namelijk hoeveelheid base gedeeld door 4 maal % zuur = hoeveelheid base in %. al weet ik niet zeker of dit nauwkeurig genoeg is. heeft iemand nog een ander manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kaliumbisulfaat in as

Ehm concentratieverhoudingen? Volgens mij werkt die 4x zuur alleen als je base 4 protonen kan opnemen. Volgens mij heb jij vanaf toen je vast natrium wou verkrijgen nog geen enkel boek aangeraakt :lol:

Berichten: 41

Re: kaliumbisulfaat in as

Ik was niet diegene die vast natrium wou verkrijgen ik heb diegene verteld dat het gevaarlijk was om te gaan auwehoeren met natrium. Ik heb verteld hoe je een klein beetje zuiver natrium op ingewikkelde manier kon verkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kaliumbisulfaat in as

Ik was niet diegene die vast natrium wou verkrijgen ik heb diegene verteld dat het gevaarlijk was om te gaan auwehoeren met natrium. Ik heb verteld hoe je een klein beetje zuiver natrium op ingewikkelde manier kon verkrijgen.
Ondanks deze off topic uitweiding is me de bedoeling van je eerste post nog volstrekt onduidelijk.

Edit: Laat maar, zie nu dat de topicstarter een ban heeft: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...indpost&p=37457 dus hij zal niet meer reageren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer