KH in vijverwater verhogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 61

KH in vijverwater verhogen

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd hoe ik de KH van mijn vijverwater kan verhogen.

Ik ben op zoek naar een "stof" die dit doet maar die niet schadelijk is voor vissen en planten.

Re: KH in vijverwater verhogen

Kalksteen (marmer) op de bodem

Berichten: 365

Re: KH in vijverwater verhogen

schelpjes of gewone krijtjes...

Berichten: 162

Re: KH in vijverwater verhogen

De krijtjes van tegenwoordig zullen niet echt goed opgelossen: ze zijn vaak van gips gemaakt (calciumsulfaat) en bij schelpen zit er vaak beschermende parelmoerlaag op (of je moet ze natuurlijk kapotslaan tot stukjes): reden waarom die dingen zo goed geconserveerd blijven onder water. Denk dat stukjes marmer beter zullen werken of heel drastisch: een schepje ongebluste kalk, maar dan drijven je visjes snel naar boven vrees ik :lol: .

Berichten: 61

Re: KH in vijverwater verhogen

Tja die ongebluste kalk zullen we dan maar niet proberen, dat marmer lijkt me het proberen waard.

Is dit dan gewoon het marmer wat je ook in de keuken als vloer hebt of is het een ander soort.

En hoe goed zal dit de kh verhogen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: KH in vijverwater verhogen

Nou het beste wat je kunt doen is gewoon een stuk mergel van de St. Pietersberg meejatten, hier zit verdomd veel calciumcarbonaat in :lol:

Berichten: 104

Re: KH in vijverwater verhogen

Hoi,

ik heb zelf ook een aquarium en vijver, het water moet bij beide een (redelijk)hoge hardheid hebben, ik filtreer daarom over gebroken schelp, wat je bij de boerenbond kan kopen als een soort kippenvoer, dit heeft een zeer groot oppervlak en lost dus goed op.

let wel op het verschil in GH en KH. de totale hardheid en de Carbonaat hardheid!

De Carbonaat hardheid zorgt voor een stabielere pH.

Ook is het zo dat wanneer de hardheid van het water wordt verhoogd d.m.v. een kalkhoudend materiaal, de pH van het water gaat stijgen tot ongeveer 8!

Ruud

Berichten: 61

Re: KH in vijverwater verhogen

Bedankt Ruud en anderen,

Ik wil de KH verhogen omdat die op dit moment 0 is, dit komt omdat ik gebruik maak van een bewegend bed filter en deze verbruikt op de een of andere manier mijn KH.

Als ik van de zomer weer 1,5 kilo voer per dag voer dan wil ik proberen of ik de KH op 5 kan krijgen.

Lossen die schelpen snel op of valt dat mee?

Berichten: 104

Re: KH in vijverwater verhogen

Hoi Diode,

hoe snel de schelpen oplossen is afhankelijk van de pH, hoe lager die is, hoe sneller dat de kalk op zal lossen. aan de hoeveelheid voer te zien heb je een Koi vijver, hiervan moet de pH redelijk hoog zijn dus zal de kalk (in elke vorm) niet echt snel oplossenschat ik.

Als ik vragen mag, volgens welk principe werkt die bewegend bed filter van jou?

Groeten Ruud

Berichten: 162

Re: KH in vijverwater verhogen

Mijn vader haalt bij de boer (er gaat niets boven Groningen) landbauwkalk, dit is een fijne stof, net fijn zand, dit lost redelijk goed op.

Gooi er een hand of twee in, waarbij in eerste instantie je vijver een beetje troebel zal zijn, de volgende dag is dit nagenoeg volledig verdwenen.

Onze vijver is naar mijn mening erg gezond in de zomer stikt het van de jonge vis, kikkers en watersalamanders.... geweldig gezicht....

Suc6

MVG

Santurnus

Berichten: 61

Re: KH in vijverwater verhogen

Hoi Ruud,

De PH is nu ongeveer 6,5 tot 7 denk ik.

Het gaat inderdaad om een koivijver, ééntje van 45 m3.

Ik denk dat ik dan redelijk wat schelpen nodig zal zijn, 25 kg zal ik me wel even mee redden.

Tja welk principe, het is een grote bak met water waar kunstof filter materiaal in rondzweeft, dit wordt in beweging gebracht door er heel veel lucht in te pompen.

Zodoende kan het biologisch veel verwerken, alleen wordt zweefvuil niet tegen gehouden, hiervoor gebruik ik een matten pakket.

Kijk voor het principe eens hier:

http://images.google.nl/images?svnum=10&hl...end+bed&spell=1

@Saturnus.

Wat voor vissen hebben jullie?

Ik kan me voorstellen dat er in landbouw kalk ook andere stoffen zitten die ik liever niet in de vijver heb.

Toch bedankt voor de tip.

Berichten: 104

Re: KH in vijverwater verhogen

Hoi diode,

ik heb al gezien waar je Kh blijft, de Carbonaat hardheid wordt verlaagt door het uitdrijven van koolzuurgas, dit gebeurdt door het doorleiden van lucht.

Wanneer je nu kalk toe gaat voegen zal de Kh wel gaan stijgen, maar deze wordt continu verlaagd door het uitdrijven van koolzuurgas. Als gevolg hiervan zal het calciumgehalte in je vijver en dus de Gh continu gaan stijgen.

Groeten,

Ruud

Berichten: 61

Re: KH in vijverwater verhogen

Het komt er dus op neer dat de GH dan erg hoog wordt en de KH niet echt op niveau zal komen, bergrijp ik dit goed?

Dan heb ik gelijk een nieuwe vraag, hoe kun je de GH makkelijk verlagen zonder de KH te veranderen uiteraard.

Groeten,

Bas

Berichten: 162

Re: KH in vijverwater verhogen

Landbouwkalk is een mengsel van calcium- en magnesiumcarbonaat. Wij hebben goudvissen groot formaat.... maar dan moet ik ff mijn pa vragen dat is zijn afdeling, hihi :lol:

Ik heb even gezocht op internet (wel ff de reclame weggehaald; BRON);
De pH-waarde van het vijverwater moet regelmatig getest worden en eventueel bijgestuurd worden.

De zuurtegraad geeft men aan met een pH-getal dat tussen 0 en 14 ligt. pH 7 is neutraal.

Lagere waarden geven een zuur milieu aan, hogere waarden een basisch (alkalisch) milieu.

VOOR VISSEN EN PLANTEN MOET DE PH-WAARDE TUSSEN 6,5 en 8 LIGGEN.

pH-waarde is te laag : dit is het eenvoudigste op te lossen.

Breng in het water "MAERL" aan, dit is een koraalalgenmeststof die tevens wordt gebruikt voor het op peil brengen van de waterhardheid. Maerl verhoogt de Ph van het water niet zo vlug als bijvoorbeeld Dolokal landbouwkalk. Landbouwkalk bezit door oververhitting minder waardevolle stoffen. Vroeger gebruikte men steeds deze kalk met als resultaat een kalkaanslag op de zuurstofplanten. Vooral fonteinkruid en waterpest zijn hier heel gevoelig voor en krijgen een laagje kalksteen op de bladeren.

2. Verhogen kan ook met KH plus van Velda. De KH waarde heeft een directe invloed op de PH waarde.

pH-waarde is te hoog :

Dit is een veel moeilijker probleem en komt vaker voor. De oorzaken van een te hoge ph-waarde zijn divers: een handvol mortel in het water kan al voor problemen zorgen.
Naar mijn mening vallen de effecten van landbouwkalk op de planten etc best mee, maar goed men wil ook het product in bovenstaande aanprijzen, alle plantjes leven nog steeds (sterker nog we hebben er hele oerwouden uit moeten halen ;) ) en na een regenbuitje zijn ze ook zo weer schoon... ons water vind ikzelf tussen twee haakjes dan ook buitengewoon helder...

Berichten: 104

Re: KH in vijverwater verhogen

Hoi Diode,

De Gh(totale hardheid) is te verlagen door middel van ionen wisselaars, het probleem hiermee is dat dit ook weer te rigoreus is; na een tijdje is de Gh nul geworden en de pH van het water gezakt, dit is dus ook niet de bedoeling voor een vijver met Koi karpers.

Ik denk dat het meest verstandige is wat je kunt doen een beetje het zoeken van een middenweg is, over schelpen filtreren en minder beluchten van het water, ik denk dat je anders van het ene uiterste naar het andere uiterste gaat.

Het middeltje van saturnus ans zal zeker ook werken, maar ook voor een korte tijd.

Ikzelf heb ook een vijver(tje) met hierin een paar koi karpers en een aquarium (800 l) met cichliden, deze hebben ongeveer hetzelfde water nodig.

Ik filter gewoon over een grote bak lava korrels en belucht het water een beetje voor het water de filter ingaat en als het er weer uit komt.

Ook stroomd het water over gebroken schelp voor een hogere hardheid en stabielere pH.

Ik heb eigenlijk nergens problemen mee, alleen bij het aquarium moet ik regelmatig water verversen omdat hierin bijna geen planten staan.

Bij de vijver wil ik binnenkort een ionenwisselaar bouwen om het nitraat te verwijderen.

Groeten Ruud

Reageer