Springen naar inhoud

pH vraag over (bio)diesel

• Log in om te kunnen reageren

Johanvuegen

Johanvuegen

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 17:23

Hallo allemaal,
Op school ben ik een onderzoek aan het doen naar biodiesel. Ik heb inmiddels vernomen dat de zuurtegraad gegeven wordt in het aantal mg KOH per gram diesel. Wanneer we de pH meten blijken diesel en biodiesel basisch te zijn. Kunnen we het aantal mg KOH het beste bepalen doormiddel van een titratie met zuur?

Overigens had ik voorheen het vermoeden dat diesels zuur zijn, kan iemand mij vertellen wat de pH is van diesel? :lol:

Alvast Bedankt!

Groeten Johan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2006 - 21:24

Even een antwoord van een leek op dit gebied: een zuurgetal druk je uit in het aantal gram KOH dat je nodig hebt (per liter?) om het te neutraliseren. Het zuurgetal is niet de hoeveelheid KOH in je monster.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 maart 2006 - 21:47

Ik denk niet dat je zomaar een ph kunt meten in diesel, de pH-meter en de standaardelektrode zijn niet ontworpen om in organische oplosmiddelen de pH te bepalen.

Daarnaast zegt de pH niets over het zuurgetal van de diesel, hierbij worden alle componenten die loog neutraliseren gemeten en niet alleen de vrije H+

Nog een link met informatie over diesel
http://www.chanco.un...ieselanaly.html

Johanvuegen

Johanvuegen

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2006 - 10:39

We hebben dus een titratie uitgevoerd met KOH, het probleem was echter dat de Biodiesels basisch waren waardoor we niet goed konden bepalen hoeveel vrije vetzuren er dus in de biodiesel zitten. Bovendien hebben we een blaadje met standaard waarden over biodiesel een daar staat dat het Restant KOH kleiner moet zijn dan 0,5 mg per gram biodiesel. We weten dus nu niet meer of we KOH moet bepalen of met KOH moeten titreren??

groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures