Cu ionselectieve elektrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Cu ionselectieve elektrode

Voor het uitvoeren van een titratie zou ik een Cu ionselectieve elektrode moeten gebruiken. Zo'n elektrode is wel duur om aan te kopen. Nu was ik aan het denken of je daarvoor geen gewone koperdraad kunt gebruiken?

Voor zilver kan toch ook een zilverdraad gebruikt worden!
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cu ionselectieve elektrode

Hoe zou een koperdraad reageren in een zilveroplossing? Is die specifiek voor koper?

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Cu ionselectieve elektrode

Als je een koperdraad in een oplossing brengt met zilverionen dan neem ik aan dat er metallisch zilver wordt afgezet op de koperdraad. In aanwezigheid van zilverionen zal een koperdraad wel niet bruikbaar zijn als een koper ionselectieve electrode.

En als je nu zeker weet dat er geen andere edelmetaalionen aanwezig zijn?
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cu ionselectieve elektrode

Als we dit de andere kant op uitbreiden, krijgen we: als we zeker weten dat er alleen koperionen in oplossing zijn, hebben we helemaal geen selectieve elektrode nodig. Inderdaad lijkt me (maar ik ben een leek op dit gebied) dan wanneer koper het edelste metaal is dat in oplossing is, je dit zou kunnen doen. Misschien ben je iets minder lineair en iets gevoeliger voor andere effecten dan met een echte dure elektrode.

Elke analyse veronderstelt iets over de matrix waarin je meet. Als je over de matrix voldoende gegevens hebt, kun je vaak volstaan met een eenvoudige analyse.

Reageer