een kater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 660

een kater

als je een avondje bent gaan stappen en flink wat alcohol op hebt weet iedereen wel wat het gevolg is voor de volgende ochtend ... een kater ... tegen die kater zijn natuurlijk verschillende middeltes: pijnstillers, veel water enz enz maar nu heb ik ook gehoord dat weer alcohol drinken kan werken .. waarom dat ??

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: een kater

Volgens mij stel je de kater dan gewoon uit :lol: .

Berichten: 238

Re: een kater

in principe wel ja, dat geldt voor alle drugs: na het genot komt de kater die altijd uit te stellen is door weer iets van het middel in te nemen. Het kan zijn dat sommige symptomen van de kater wel aanwezig blijven: bijvoorbeeld hoofdpijn.

Het is overigens de meest ongezonde manier om vasn je kater af te komen. Hierdoor begint je lichaam de alcohol als 'gewoon' te zien --> verslaving.

Er zit overigens een uitgebreid principe achter 'de kater'.

Wat bijvoorbeeld helpt is water (veel water), een aspirientje s'avonds nemen voor het slapen, fruit, frisse lucht.

De hoofdpijn wordt veroorzaakt door het tekort aan water, de droge mond ook, de lamheid wordt veroorzaakt door de hormonen die alchol losmaakt, die zorgen ervoor dat je 'fit' wordt, waardoor je diepe slaap mist.

tip: (lekker afgezaagd) drink niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: een kater

Inderdaad, alcohol zorgt voor een droge lever. Dit wil dus zeggen (uiteindelijk) dat het waternieveau in je lijf veel te laag wordt. Een ding wat heel goed werkt is dan ook een stuk of 3 glazen water drinken voor het slapengaan.

Berichten: 592

Re: een kater

ik drink er altijd vier als ik natuurlijk nog weet dat ik dronken thuis kom :lol:

Berichten: 660

Re: een kater

wat ik weet is dat je eigenlijk op 1 glas bier 3 glazen water moet drinken om je waterniveau op pijl te houden maar wat ik me nou afvroeg was wat de alchohol met je lichaam doet waardoor je de kater uitstelt .. je hebt hoofdpijn je drinkt weer en het is weer over daarna komt het wel terug maar je hebt er op dat moment geen last van (heb ik tenminste gehoord) ...

mvg kevin

Re: een kater

Informatie over alcohol.

Weer alcohol drinken om de kater te bestrijden is een smoes van alcoholisten naar mijn idee, er is geen onderbouwing voor.

Nog wat informatie over alcohol van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevorderingen Ziektepreventie

Wanneer en waarom krijg je een kater?

De kater kun je krijgen als je te veel gedronken hebt. De nieren worden dan aangezet tot extra vochtafscheiding. Het lichaam droogt uit en zo ontstaat er een vochttekort in de hersenen. Hierdoor botsen de hersenen als het ware tegen de schedel. En dat veroorzaakt de volgende dag de hoofdpijn.

Je kunt ook hoofdpijn krijgen door de schadelijke afbraakproducten van alcohol, door het verblijf in een rokerige en lawaaierige omgeving en door de chemische toevoegingen aan alcoholische dranken.

Slechter geheugen

Na een avond flink doorzaken, werkt ook je geheugen de volgende dag slechter dan normaal, ondanks dat de alcohol geheel uit je bloed verdwenen is. Vooral het lange termijn geheugen is (tijdelijk) aangetast.

--------------------------------------------------------------------------------

Hoe voorkom ik een kater?

Drink minder alcohol en meer water

Wissel een glas alcohol telkens af met een glas alcoholvrije drank

Drink enkele glazen water voordat u gaat slapen

Drink niet teveel verschillende drankjes door elkaar

--------------------------------------------------------------------------------

Toch een kater?

Blijf dan als het kan zo lang mogelijk in bed

Neem een stevig ontbijt

Eet veel vers fruit. Vooral vruchtensappen zijn gezond

Ga niet direct in de felle zon zitten, hierdoor kan uw hoofd nog harder gaan kloppen

Drink geen koffie. Net als alcohol onttrekt het vocht aan het lichaam waardoor je nog meer hoofdpijn krijgt.

Berichten: 660

Re: een kater

De nieren worden dan aangezet tot extra vochtafscheiding.
vandaar dat je zoveel naar de wc moet als je wat biertjes drinkt ... dit is al iets waar ik veel aan heb maar eigenlijk beantwoord het nog steeds niet mijn vraag waarom alcohol ervoor zou (kunnen) zorgen dat je kater weer overgaat en (waarschijnlijk) daarna erger word... het is ook maar iets dat ik van een leraar engels heb gehoord dus het zou ook zomaar een fabeltje kunnen zijn maar mischien zit er een kern van waarheid in en dat is (naast wat het dan zou doen dat je kater over gaat) ook iets wat ik graag wil weten..

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: een kater

Het is dus een fabeltje. Alcohol onttrekt nu eenmaal water uit het lichaam. Als je al een kater hebt (dus weinig water) dan moet je al helemaal geen alcohol drinken. Ik moet er zelfs niet aan denken dan :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 740

Re: een kater

Het klopt ook dat donkere alcoholische dranken (rode wijn enz.) voor een ergere kater zorgen. Dit komt omdat hierin veel kleurstoffen en andere aroma's zitten die zorgen voor extra taken van de lever.

Berichten: 90

Re: een kater

ik heb ooit eens gelezen dat je je slecht voelt door de afbraak van de `slechte` alcohol methanol, die soms, natuurlijk in kleine hoeveelheden en dit afhankelijk van de kwaliteit van de drank, aanwezig is naast ethanol. Nu zou je lever eerst ethanol afbreken, dan methanol.

Wanneer je je slecht voelt door de afbraak van de methanol en opnieuw iets zou drinken, zou je lever opnieuw starten met afbraak van ethanol en aldus het `slechte-gevoel` uitstellen tot later..het is echter mijn vakgebied niet..slechts een theorie die ik ergens gelezen heb

Berichten: 660

Re: een kater

hmmm .. die zou best eens kunnen kloppen want bij mij in de klas zaten twee jongens die die 'techniek' die ik beschreef met carnaval hebben toegepast om lekker door te kunnen gaan. daar tegenover stond dan dat ze woensdag een enorme kater hadden :lol:

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: een kater

methanol, die soms, natuurlijk in kleine hoeveelheden en dit afhankelijk van de kwaliteit van de drank, aanwezig is naast ethanol.
Volgens mij zal er in de in Nederland en België verkochte alcholische dranken geen methanol zitten hoor! In Rusland is dat een bekend en veelvoorkomend probleem, maar omdat methanol heel erg giftig is geloof ik haast niet dat dat hier voorkomt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: een kater

sherpa schreef: methanol, die soms, natuurlijk in kleine hoeveelheden en dit afhankelijk van de kwaliteit van de drank, aanwezig is naast ethanol.
Volgens mij zal er in de in Nederland en België verkochte alcholische dranken geen methanol zitten hoor! In Rusland is dat een bekend en veelvoorkomend probleem, maar omdat methanol heel erg giftig is geloof ik haast niet dat dat hier voorkomt.
Hoho, niet te snel. Er zit wel degelijk methanol in wijn. Tot 300 mg/l zelfs (klik).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: een kater

note to self: google first, yell later :lol:

Toch vind ik dat best veel, dat is dus 0.3 massa% !
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer