[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 14

[scheikunde] Titratie

Hallo allemaal,

Voor mijn laatste PO van scheikunde heb ik een nogal rare proef:

ik moet eerst natronloog met zoutzuur titreren en daarna zoutzuur met natronloog.. En dan de verschillen verklaren die ik zie..

Nu heb ik zelf al het idee dat het dus werkelijk uitmaakt of je begint met een zure oplossing en dan met een basische gaat titreren of dat je begint met een basische oplossing en dat met een zure gaat titreren. Voor de rest loop ik eigenlijk een beetje vast.. Wie kan mij verder helpen?
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Zou je niet beter de hele opdracht kunnen typen: het lijkt erop dat je over iets heen leest dat misschien toch belangrijk kan zijn. Afbeelding

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Titratie

welke indicator gebruik je erbij Of is het potentiometrisch

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Titratie

Theoretisch zou het precies hetzelfde moeten zijn.

of ze doelen erop dat je fouten maakt bij het uitvoeren van een titratie.....

of er zou een andere stof die je toevoegd moeten reageren met NaOH of HCl

Lijkt me echter stug

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Ik zal even mijn opdracht overtypen..

'titreer eerst zoutzuur met natronloog en daarna (hetzelfde) natronloog met (hetzelfde) zoutzuur. Verklaar eventuele verschillen.'

Nu heb ik dus de titratie gedaan en verschillen gezien. Maar hoe ik die nu weer moet verklaren? Ik dacht namelijk ook dat het niet uitmaakte of je nu zuur aan een base toevoegd of een base aan een zuur.. Waar ik nog aan zat te denken in de pHuitkomst.. Kan het zijn dat het uiteindelijke pH toch nog iets verschilt? Bijv. zuur met base 6.9 en base met zuur 7.1? Of kan dit geen verklaring zijn?

Helaas ben ik zo dom geweest om de pH niet te meten.. Maar als jullie denken dat dit wel degelijk zo kan zijn, voer ik de proef opnieuw uit!
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie

Begin eens met ons te vertellen welke verschillen je hebt gezien?

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Ja sorry, duurt allemaal nog even wat langer.. Heb het op het moment heel druk.. Zal het binnekort even netjes uittypen!
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Titratie

Als je de indicator fenolftaleïne gebruikt hebt moet je gaan bekijken naar welke kleuromslag je werkt.

Zoutzuur titreren met Natronloog => omslag van kleurloos naar roze.

Natronloog titreren met zoutzuur => omslag van roze naar kleurloos.

Welke van de 2 gaat beter denk je?...Ik vind het zelf makkelijker om van kleurloos naar een kleur te titreren dan andersom. Ik denk zelfs dat dit ook nauwkeuriger is!!

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Titratie

Als je fenolthaleine gebruikt hebt, dan ligt de verklaring in het omslagtraject.

Want die gaat nl van pH 8,2 -> 9,8 (kleurloos -> rose) En zal dus het equivalentiepunt = omslagpunt op een andere pH liggen.
Levend voedsel is een goede ondersteuning bij drugsverslaving.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

JeffreyButer schreef: Als je de indicator fenolftaleïne gebruikt hebt moet je gaan bekijken naar welke kleuromslag je werkt.

Zoutzuur titreren met Natronloog => omslag van kleurloos naar roze.

Natronloog titreren met zoutzuur => omslag van roze naar kleurloos.

Welke van de 2 gaat beter denk je?...Ik vind het zelf makkelijker om van kleurloos naar een kleur te titreren dan andersom. Ik denk zelfs dat dit ook nauwkeuriger is!!
Moet allebei de titraties doen.. En bovendien heb ik het al geprobeerd met fenolftaleïne, maar dit werkte op de een of andere manier niet!

Morgen ga ik het nog een keer proberen met Broomthymolblauw, ben benieuwd..
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Nou..daar was ik weer hoor..

Ik heb de proef nu 3x per onderdeel uitgevoerd en er de volgende meetresultaten uit verkregen:

Titratie zoutzuur met natronloog:

gem. van 26.9 mL tot wanneer omslagpunt zichtbaar is

Titratie natronloog met zoutzuur:

gem. van 23.9 mL tot wanneer omslagpunt zichtbaar is

Goed, tot zover snap ik het. Maar hoe verklaar ik dit?

Dacht zelf dat het te verklaren was dat je bij de een met een zuur (zoutzuur) begint en bij de ander met (natronloog). Maar hoe verklaar ik dan dat het net lijkt alsof het zoutzuur veel sterker is dan het natronloog? Want van het zoutzuur is minder nodig om het natronloog om te laten slaan en er is meer natronloog nodig om het zoutzuur om te laten slaan.

Oja, ik heb gewerkt met zoutzuur en natronloog van 0.1000 M.
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Titratie

Ik kan niet geloven dat de concentratie van de natronloog en zoutzuur exact 0.1000 M bedraagt. Normaal gezien moet de concentratie vlak voor de werkelijke titratie gesteld worden met een oertiterstof (oxaalzuur voor natronloog bijvoorbeeld). Natronloog reageert bijvoorbeeld met kooldioxide uit de lucht tot natriumcarbonaat, waardoor de pKa enigzins verandert. Daarom moet deze altijd vlak voor gebruik gesteld worden met een oertiterstof. En dan komt er misschien een concentratie van 0.0985 M uit of 0.1054 M. Hiermee moet je dus rekening houden en goed terugrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Hmm.. Met de spullen die wij op school hebben (zit in 6VWO), heb ik dit zo nauwkeurig mogelijk proberen te maken. Je zal wel gelijk hebben over de nauwkeurigheid van de M, maar vraag me toch af hoe ik hier dan rekening mee zal moeten houden. Lijkt me namelijk niet dat deze onnauwkeurigheid het verschil in de gem. hoeveelheid getitreerde vloeistof zal bepalen.
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: [scheikunde] Titratie

Je weet nooit hoe zuiver je stoffen zijn, daarom moet je dus ook nadat je een oplossing gemaakt hebt de concentratie nagaan door te stellen op een oertiterstof zoals oxaalzuur. Zoals jij het beschrijft kan het dus zijn dat je zoutzuur een hogere concentratie heeft. Je zal dus moeten corrigeren voor je concentratie door om te rekenen naar de hoeveelheid mol die je hebt moeten toevoegen.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Dat met een oertiterstof zoals oxaalzuur heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Heeft mijn leraar het verder ook niet overgehad. Volgens hem was het voldoende als ik vanuit geconcentreerd zoutzuur en natronloog 0.1000 M zou maken. Dit heb ik gedaan en vervolgens voor de proef gebruikt. De proef heb ik wel 3x herhaald.

Maar afgezien van het feit dat de M misschien niet helemaal nauwkeurig zal zijn, denken jullie ook dat dit zoveel verschil uit zal kunnen maken? want ik heb wel hetzelfde zoutzuur en hetzelfde natronloog steeds gebruikt..
De meesten geloven niet wat ze met eigen ogen zien.

Reageer