Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Ethanol

Ik zou op voor school ethanol moeten maken uit biomassa (bv suikerbieten).

Ik zoek nu al enkele dagen (en nog 2 andere mensen) via Google en in universiteitsbibliotheken naar de stappen simpel uitgelegd voor het proces (de gisting, destillatie,..) maar we vinden niks concreet.

Ik ben uiteindelijk hier uitgekomen en ik vroeg me af of iemand hier de stappen heeft om de proef goed te doen verlopen (stap voor stap dus).

Alvast heel erg bedankt [!]

P.S.: ik hoop dat dit het goede forum is (ethanol is organisch, daarmee).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ethanol

Suikerbieten bevatten suiker. Suiker kan met behulp van biergist worden omgezet tot alcohol en koolzuurgas. Met deze kennis probeer ik wat te brainstormen:

Maak een pan met daarin fijngemalen suikerbieten + water. Verhoudingen heb ik geen idee van; misschien op http://www.hobbybrouwen.nl ? Gooi er een flesje bier bij, dat nagist op fles (de gist moet levend zijn). Zet dit een week of twee weg bij 25°C of zo. Het gist vormt nu ethanol en koolzuurgas, en je hebt nu een hele slechte versie van suikerbietenbier. Dit suikerbietenbier kun je natuurlijk destilleren zodat je ethanol overhoudt. Een percentage ethanol in je destillaat van 96% zou heel mooi zijn (hoger lukt toch niet met een huis, tuin en keuken destilleerder).

Zie ook http://hab.brouwen.nl/index.html

Mensen met meer kennis van zaken mogen uiteraard dit verhaal kapot schieten of bevestigen :lol:

edit: typo
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 14

Re: Ethanol

Al heel erg bedankt, hiermee ben ik al een grote stap verder geholpen :lol: .

Die verhoudingen zal ik wel te weten komen.

Ik heb juist twee vraagjes:

* Gooi er een flesje bier bij, dat nagist op fles (de gist moet levend zijn).

Wat bedoel je met het nagisten op de fles? Moet ik iets doen buiten het bier erbij gieten?

* Zal de ethanol dan in liquid vorm overblijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ethanol

Er zijn verschillende soorten bier. Pils is de bekendste zoals Heineken of Jupiler. Dit bier is helder, zonder bezinksel op de bodem. Er is dus geen gist aanwezig. Bij sommige bieren is er bezinksel op de bodem. Dit is de gist, die op dat moment nog leeft. De omzetting van suiker in ethanol en koolzuur gaat op dat moment nog door. Als je een slijterij binnenloopt en vraagt om een flesje bier dat nagist op fles, kunnen ze je wel verder helpen. Zo uit mn hoofd dacht ik dat Duvel of Hoegaarden dit hebben (Ja, ik ben een liefhebber :lol: ).
Zal de ethanol dan in liquid vorm overblijven
Hoe bedoel je? Als je bekend bent met destilleren kun je deze vraag toch zelf wel beantwoorden? Als je dat niet bent, kijk dan even op Destilleren op Wikipedia. Daar vind je al een heleboel informatie die je waarschijnlijk al verder kan helpen (ik hoef niet alles voor te kauwen he). Maar als je nog vragen hebt waar je echt niet uitkomt, kun je ze altijd hier stellen. ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 14

Re: Ethanol

Ok, je bent geweldig bedankt :lol:

Berichten: 9

Re: Ethanol

Hier een berichtje van een hobbybrouwer. Er zijn in Nederland ook vele winkels (kijk eens op http://www.hobbybrouwen.nl/leveranc.html) waar je spullen voor de thuisbrouwer kunt kopen. In deze winkels kun je een biergist of een wijngist (geeft meer alcohol) kopen in droge vorm. Dat werkt het makkelijkst.

Gist als nagisting in de fles gaat namelijk ongeveer na 6 maanden dood. Je kunt het dus wel proberen, maar dan moet je een verse fles hebben. Goede voorbeelden zijn westmalle dubbel of westmalle tripel uit de supermarkt, daar is de doorloopsnelheid vaak het hoogst. Gebruik niet het hele flesje maar drink het bier op, laat het depot achter, en spoel met het laatste restje bier het depot in je bietenpap. Maak die pap niet te dik, ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk aan iets van 300 g per liter.

Berichten: 2.746

Re: Ethanol

er zijn ook speciale 'distilleergisten' te verkrijgen die tot over 20% raken. Maar je kan altijd beginnen met gewone bakkersgist

gist gaat dood aan een te grote suikerconcentratie, zoek dus op hoeveel suiker in een biet zit en hoeveel suiker jouw gist kan verdragen.

gist uit een flesje gebruiken is moeilijk. en je hebt niet veel gist per flesje, en gist opkweken is ook weer veel last. de enige goede reden om zo'n gist op te kweken is om de specefieke smaak van het bier in kwestie te imiteren (wat dus niet nodig is voor brandstof!)

hobbybrouwen is ook niet de goede site voor jouw project

dit en dit (met bijhorend forum) zijn al betere bronnen

Berichten: 14

Re: Ethanol

Oei, dat is wel andere koek ;) !

We gaan het dan proberen met bakkersgist en aangezien suikerbieten nu nogal moeilijk te verkrijgen zijn deze tijd van het jaar zullen we suikerriet (of druiven?) gebruiken.

Is er nog iets anders dat we dan moeten weten?

Nog een klein vraagje: Moeten we het brouwsel eerst opwarmen (zoja tot hoeveel °C?) en is 25°C echt de vereiste temperatuur?

Nog maar eens bedankt :lol:

Berichten: 2.746

Re: Ethanol

Is er nog iets anders dat we dan moeten weten?
uitproberen en er conclusies uit trekken (en natuurlijk hier posten)
Moeten we het brouwsel eerst opwarmen
bedoel je een temperatuur ideaal voor de gist of om de suiker te laten oplossen?

-hoe hoger de temperatuur hoe sneller de gist werkt, maar dat is afhangelijk van het soort gist. en het mag niet boven een gepaalde temperatuur komen anders sterft de gist (en kan het niet na afkoeling opnieuw in gang schieten), dat hangt ook van het soort gist af. Bij een te lage temperatuur zal de gist in 'slaap' vallen.

-aangezien suiker goed oplost in water lijkt me dat niet nodig
aangezien suikerbieten nu nogal moeilijk te verkrijgen zijn deze tijd van het jaar zullen we suikerriet (of druiven?) gebruiken.
waar zal je dat suikerriet vandaan halen?, druiven zijn redelijk duur om bioethanol van te maken, gewone suiker is goedkoper (maar dat past niet meer in je project?)

Berichten: 14

Re: Ethanol

Het fermenteren is nu begonnen en ik heb druiven gebruikt doordat ik dat suikerriet inderdaad nergens vond ;) .

Druiven zijn wel wat duur voor bioethanol, maar het is een schoolproject en dus niet voor zelf te gebruiken :lol: .

Zo ben ik tewerk gegaan:

1) 400g druiven in een kom.

2) Aanvullen met water tot het een 1à2 centimeter boven de druiven staat.

3) Begin het opwarmen (+-60°C).

4) Pletten van de de druiven.

5) Toevoegen van een anderhalve soeplepel witte suiker.

6) Aanlengen tot 1 liter met water.

7) Goed en rustig roeren.

8) 1g bakkersgist toegevoegd.

9) Overgieten in de luchtdichte bokaal en afsluiten.

10) Bewaren op 15-25°C voor 2 weken.

Na een uurtje heeft er zich zo'n witte schuimlaag gevormd, deze is nu aan het weggaan, is dit het gist ?

Berichten: 365

Re: Ethanol

9) Overgieten in de luchtdichte bokaal en afsluiten.


je hebt er toch wel een waterslot op gezet zodat de CO2 kan ontsnappen?

Berichten: 14

Re: Ethanol

ellen4ever schreef:
9) Overgieten in de luchtdichte bokaal en afsluiten.
je hebt er toch wel een waterslot op gezet zodat de CO2 kan ontsnappen?
Nop, mijn chemielerares zei dat het ook volstond als we om de x aantal dagen eens de CO2 lieten ontsnappen door de bokaal te openen (en dan ook al wat bovendrijvend materiaal uitschepten).

Ik stel mij hier wel wat vragen bij doordat er dan weer O2 aan het gist kan.

Of valt dat +/- te verwaarlozen als het maar van korte duur is?

Ik ga nu ook eens zo'n zelfgemaakte airlock proberen maken vanop homedistiller.org (meerdere mengsels).

Berichten: 2.746

Re: Ethanol

bij zo'n kleine hoeveelheid is het wel beter om een fles met een waterslot te nemen. dat is niet veel moeite

bij grotere hoeveelheden is dat minder erg, want door de grote productie van CO2 komt er een soort deken op vloeistof waardoor het O2 er amper of niet door kan

om minder problemen met de gist te hebben kan je een glas water nemen, een beetje suiker oplossen, gist bijdoen en een tijdje laten staan tot de gist op gang is. en daarna bij de rest gieten.

maar omdat je nu al bezig bent: roer het schuim weer onder

Berichten: 14

Re: Ethanol

Ok bedankt :-).

Hier zijn al wat foto's http://users.telenet.be/psycron/eindwerk/img/

Is het goed als ik om de 2 dagen het is onderroer of moet het niet zo snel na elkaar?

Reageer