Springen naar inhoud

Zijn houdbaarheidsdata langer op Mars?

• Log in om te kunnen reageren

hawkeye

hawkeye

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 12:08

Ik ben bezig met het zoeken naar informatie voor een werkstuk over de planeet Mars en de hypothetische gevolgen voor een toekomstige Marskolonie.

Toch plaats ik mijn vraag bij biologie, omdat ik, in het kader van mijn werkstuk (dat wordt geschreven vanuit het oogpunt van een bezoeker aan het toekomstige Mars), graag het volgende stukje informatie wil weten:

- Bederft voedsel sneller of langzamer in de atmosfeer van Mars dan in de aardse atmosfeer?
- En hoe zit dat met lichamen? Hoe ziet een lichaam er na, stel, 700 tot 900 jaar uit, zonder te zijn begraven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 13:01

Mars is een stuk minder warm dus is alles een stuk langer houdbaar.
Bovendien is er geen, of heel weinig leven zodat het niet gaat rotten.
Geen vliegjes, maden, schimmels, etc.

Niet steriel voedsel of een lijk heeft van zichzelf al een hoop bacterien en eventueel parasieten dus zal deels vanbinnen worden opgegeten.
Ik heb geen idee hoe lang dit doorgaat maar waarschijnlijk niet erg lang.
Het lijk is in een mum van tijd bevroren en daarna droogt het helemaal uit.

Ik denk dat een lijk zal veranderen in een mummie zoals ook in de woestijn gebeurt. Mars is koud, maar ook heel droog dus zal het lijk sneller uitdrogen dan de bacterien kunnen eten en dus rot het niet verder.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2005 - 15:49

Is er zuurstof op mars?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2005 - 15:51

Sommige bacteriŽn hebben geen zuurstof nodig om bepaalde processen op gang te zetten :wink:

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2005 - 15:52

Er hoeft geen zuurstof te zijn, er zijn immers ook anaerobe bacterien. Ik ben ook niet zeker van het gehalte zuurstof in darmen, maar dat zal toch ook niet al te hoog zijn.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2005 - 15:54

Jah mocht het zo makkelijk zijn dat niks rot als er geen zuurstof aankomt dan maak je gewoon koelkasten die het zuurstof uit de lucht halen :roll:

• Gast

Geplaatst op 11 november 2005 - 17:24

Dit is wat ik wel weet over de atmosfeer van Mars (engels):

--> carbon dioxide (95.3%)
--> nitrogen (2.7%)
--> argon (1.6%)

Atmosferische druk is minder dan 1/100ste van de aarde.

Oppervlakte temperaturen gemiddeld -53Celsius en varieert tussen de -128Celsius tot +27Celsius

Ik weet dus niet wat de gevolgen van deze gegevens zijn op een 'dood' lichaam (mens of dier). Stel dat er vandaag een marslanding mislukt en over 7000 tot 9000 jaar een kolonie het lichaam vindt van ťťn van de huidendaagse astronauten (want dat is hoe ik het wil gebruiken!). Wat wordt er dan gevonden en hoe ziet dat het er uit?

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2005 - 19:08

Je hebt op mars in elk geval geel koelkast of vriezer nodig...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Kenneth Verheggen

Kenneth Verheggen

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 23:35

hť ! interessant om over te denken...

Als je dus al bacteriŽn op mars zou krijgen, dan zouden ze zich toch vermenigvuldigen ? Wel, zouden ze kunnen blijven voortbestaan of doodgewoon uitsterven door een gebrek aan voedingsbodems...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]

If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2005 - 01:02

Ik weet dat er bacteriŽn zijn die hun energie uit ijzer en steen en andere mineralen kan halen, dus daar is op mars overvloed van! En wie zegt er dat er daar nog geen bacterie kolonies leven :roll:

hawkeye

hawkeye

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 23:29

Zou het kunnen zijn, gezien de extreem lage temperaturen, dat een lichaam vrijwel perfect wordt geconserveerd? Evenals de mammoetkarkassen in SyberiŽ? Dit in combinatie met het feit dat er dus gťťn zuurstof in de Martiaanse atmosfeer zit? Ik neem aan dat zelfs bevroren bacteriŽn niet veel actie ondernemen... :roll:

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:35

Het lichaam droogt wel uit.
Het is misschien koud maar omdat er bijna geen vocht in de lucht zit droogt het toch uit.
Dus zal het waarschijnlijk mumificeren.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2005 - 15:00

Ik ben bezig met het zoeken naar informatie voor een werkstuk over de planeet Mars en de hypothetische gevolgen voor een toekomstige Marskolonie.

- Bederft voedsel sneller of langzamer in de atmosfeer van Mars dan in de aardse atmosfeer?
- En hoe zit dat met lichamen? Hoe ziet een lichaam er na, stel, 700 tot 900 jaar uit, zonder te zijn begraven?

Als je vanuit practisch oogpunt gaat kijken dan is je eerste vraag irrelevant aangezien een toekomstige marskolonie de omstandigheden van de aarde zal gaan repliceren in een "dome" oid (waar mensen dus zonder "ruimtepak" kunnen rondlopen en leven. Het bederf van voedsel zal hier dus hetzelfde gaan als op aarde.
Verder zal een lichaam niet vergaan onder omstandigheden van de Mars atmosfeer, Het lichaam zal als het ware gevriesdroogd worden en in feite dus gemummificeerd worden.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures