[scheikunde] Oxideerbaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Oxideerbaar

Haihai,

Even een vraagje;

Wat betekend het als een stof oxideerbaar is?

En waarom is de OH-groep van citroenzuur niet oxideerbaar??

Bedankt!!!

gr's Renske

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Oxideerbaar

Oxideerbaar betekent (als ik me niet vergis) dat het oxidatie kan ondergaan.

Een reductor ondergaat oxidatie in een REDOX reactie.

Ik neem aan dat je weet wanneer een redox reactie plaats vindt :lol:

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Oxideerbaar

ja, dat weet ik.

Maar waarom is de OH groep van citroenzuur niet oxideerbaar??

Toch bedankt hoor!

gr's

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Oxideerbaar

Niet oxideerbaar? Het is maar net hoe sterk je je oxidator kiest. In zijn algemeenheid kun je stellen dat een -OH groep in een organisch molecuul goed te oxideren is als het aan een C zit, met daar aan ook nog een H-atoom. Bij andere combinaties gaat het met veel meer moeite, maar als je je oxidator sterk genoeg neemt lukt het dan ook wel hoor.

Dus, bij bijvoorbeeld CH3CH2OH is oxidatie eenvoudig, bij CH3CH(OH)CH3 gaat het ook eenvoudig, bij CH3COOH niet meer. Bij (CH3)3COH ook niet.

Als je kijkt naar citroenzuur, met structuur HOOC-CH2-C(COOH)(OH)-CH2-COOH, dan zie je dat geen enkele -OH groep zit aan een C-atoom, waar ook nog een H-atoom aan zit.

Waarom gaat oxidatie nou zoveel gemakkelijker met een C-atoom, waar ook nog een H-atoom aan zit? Dit heeft te maken met de structuur van het oxidatie-product. Bij een >CHOH structuur is oxidatie mogelijk tot >C(O)H:

Code: Selecteer alles


R1                      R1

   >C-OH + [O]    --->     >C=O  + HOH

R2 H                    R2

De globale structuur van het molecuul verandert niet.

Wil je een C-OH oxideren, zonder een H aan dat C-atoom, dan is de enige manier het verbreken van het molecuul in kleinere stukken, waarbij het koolstofskelet kapot gaat. Oxidatie van citroenzuur is een leuk voorbeeld. Neem maar eens wat KMnO4 en voeg dat toe aan met verdund H2SO4 aangezuurd citroenzuur en verhit dan voorzichtig. Je zult zien dat er CO2 gas ontstaat en er komt een sterke aceton geur. Het grote citroenzuur molecuul wordt in stukken gebroken.

Reageer