Springen naar inhoud

Stelling microbiologie

• Log in om te kunnen reageren

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 20:14

Hoi allemaal, ik heb een stelling die ik moest beantwoorden, kijk even of jullie het met de uitwerking van mijn docent eens zijn :lol: :

BacteriŽn op het toetsenbord van een computer groeien nauwelijks doordat er geen water beschikbaar is. De cellen blijven echter wel in leven, o.a. door het waterverlies door verdamping tot een minimum te beperken.

Stelling: Het water dat toch verloren gaat door verdamping wordt aangevuld doordat de cellen zelf water produceren bij de aerobe afbraak van vetten en suikers.

Is deze stelling juist of onjuist?
Ik vond zelf deze stelling onjuist, omdat ingeveer 80% van de bacteriecel uit water bestaat. Bij de volledige afbraak van 1 molecuul glucose komen er 4 watermoleculen vrij. Naar mijn idee dus veel te weinig om al het waterverlies in de cel op te vangen, omdat water het oplosmiddel is in de cel.
Ik dacht zelf dat de bacterie compatibal solutes aanmaakte om het waterverlies zo klein mogelijk te houden.

Volgens mijn docent is deze stelling echter wel juist:
Uitwerking:

Juist : Electronen geproduceerd bij de aerobe afbraak (NADH) gaan naar de ademhalingsketen. Daar worden ze uiteindelijk opgenomen door O2 waarbij water ontstaat. (O2 + 4 e- + 4 H+ --> 2H2O)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:18

Het is mijn vakgebied niet maar ik zal een poging wagen.

BacterieŽn op het toetsenbord van een computer verkeren in situatie waarin ze niet kunnen groeien is denk ik zacht uitgedrukt ze verkeren in een situatie waarin ze dreigen af te sterven door verlies van water en verbruik van energie.
Ik vermoedt dat ze terugschakelen naar een lager nivo van stofwisseling en zeker geen energie gaan verbruiken om water aan te maken maar gebruik maken van compatible solutes zoals je aangaf om het waterverlies te beperken.

Ik wil best aannemen dat bacterieŽn water maken zoals je leraar aangeeft maar ik verwacht niet dat ze dat onder deze omstandigheden zullen doen.

Ik heb nog een link met wat informatie niet al te technisch en in het nederlands

http://dissertations...er.heide/c8.pdf

Veranderd door Gerard, 13 maart 2006 - 21:19

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:29

Het lijkt mij dus ook een beetje onlogisch, nog iemand die zijn mening wil geven?

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 19:18

Wat een flauwe stelling..

Natuurlijk helpt elk nieuw gemaakt watermolecuul om het waterverlies te compenseren. Maar is dit genoeg? (alleen dit lijkt mij relevant)
Blijkbaar zijn er ook andere factoren in het spel (bijv. verlagen van metabole activiteit, stoppen van celdeling etc.) dit blijkt dan weer uit de introductie.
Je docent had die dan ook beter weg kunnen laten afgezien van de brakke hypothese, want dit is eigenlijk misleiden.

Dus....

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2006 - 19:30

Stelling: Het water dat toch verloren gaat door verdamping wordt aangevuld doordat de cellen zelf water produceren bij de aerobe afbraak van vetten en suikers.

Inderdaad hij had als stelling beter kunnen hebben, bacteriŽn kunnen doormiddel van aerobe afbraak zelf water produceren.

MvG Ron

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2006 - 19:44

De stelling suggereert dat het doel van aerobe afbraak de productie van water is, ik kan me eigelijk geen biologisch systeem voor de geest halen dat waterproductie als doel heeft.
Is er misschien iemand die een dergelijk reactiemechanisme of systeem kent waarbij de waterproductie de belangrijste reden is?

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2006 - 19:51

nee het belangrijkste doel is de productie van energie mbv aerobe afbraak.

Water productie is een rest productie voor de vochtregulatie. Maar een bacterie in rust heeft er niet veel aan, omdat je dan die energie ergens in moet stoppen.

MvG Ron

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 19:51

ik denk dat alleen sporevormende bacteriŽn en exemplaren met een wasachtig celmembraam het op den duur overleven. De anderen overleven bij gfratie van het gebruik van het toetsenbord waardoor ze weer even kunnen meeliften...

overigens dit is wat ik filosofeer en ik heb er geen bewijs van.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures