Springen naar inhoud

[scheikunde] Isomerie

• Log in om te kunnen reageren

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 20:27

Hallo, ik snap een paar regels van isomeren van koolstofverbindingen niet. Ik begrijp niet hoeveel isomeren een stof kan hebben. Je hebt bijvoorbeeld een koolstofverbinding met 4 C-atomen, dan denk ik dat je hiervan twee isomeren(1 onvertakt,1 vertakt) hebt, maar dit is niet voor elke stof zo, je hebt bijvoorbeeld bij esters een heel ander regel.

Een vraag over esters uit SK Chemie Overal HAVO NG/NT 2 luidt als volgt:'Esters en alkaanzuren met evenveel C-atomen per molecuul zijn isomeren. Geef de structuurformules van alle alkaanzuren en alle esters met 4 C-atomen per molecuul. Als antwoord zijn er in totaal 5 isomeren, zegt de gids, 2 alkaanzuren en 3 esters.

Hoe kan je 2 isomeren van zuren hebben en 2 van esters?
Kan iemand aub de correcte regel over isomerie vertellen?

groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:11

Je moet eens naar de brutoformule van deze stoffen kijken. Je zal merken dat dit voor sommige esters en carbonzuren (alkaanzuren) deze dezelfde zijn.

Het makkelijkste om je probleem op te lossen is de structuren eens tekenen. Je zal zien dat een ester een carbonzuur is waarvan de H op OH-groep vervangen is door een methyl of ethylgroep.

Als je het dan nog niet ziet, geef je maar een seintje.

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:48

Je moet eens naar de brutoformule van deze stoffen kijken. Je zal merken dat dit voor sommige esters en carbonzuren (alkaanzuren) deze dezelfde zijn.

Het makkelijkste om je probleem op te lossen is de structuren eens tekenen. Je zal zien dat een ester een carbonzuur is waarvan de H op OH-groep vervangen is door een methyl of ethylgroep.

Als je het dan nog niet ziet, geef je maar een seintje.

Ik begrijp wat u bedoelt, maar ik vroeg naar een algemene regel over het aantal isomeren van een bepaalde stof, hoe kan je zeg maar van een stof(ester, zuur, alcohol....) weten hoeveel isomeren die heeft. Heeft het iets te maken met het aantal C's dat er in een stof zit, of hoeveel nummers je kan geven aan de structuurformule van een stof, of helemaal iets anders, dit is wat ik niet begrijp.

Veranderd door paklkl, 13 maart 2006 - 21:49

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:57

Nee, zo'n regel is er niet. Gewoon uittekenen is de enige manier.

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 01:15

hoe reken je het dan uit?

Beryllium: rapporteren doe je alleen als je een topic bij het team wilt aangeven; de knop die je zoekt is 'quote'. Ik heb hem voor je samengevoegd, weet je dat voor de volgende keer.

Veranderd door Beryllium, 14 maart 2006 - 08:35

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 maart 2006 - 08:37

De enige manier is dus, van de brutoformule alle structuren te tekenen die je kan verzinnen en dan tellen hoeveel je hebt.

Laten we gewoon een begin maken om te kijken of je eruit kan komen: de alkaanzuren met 4 C-atomen. Je weet dat je een zuurgroep hebt; daarnaast moet je dus als het ware nog 3 C-atomen verdelen. Op welke manieren kan je dat doen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 22:49

De enige manier is dus, van de brutoformule alle structuren te tekenen die je kan verzinnen en dan tellen hoeveel je hebt.

Laten we gewoon een begin maken om te kijken of je eruit kan komen: de alkaanzuren met 4 C-atomen. Je weet dat je een zuurgroep hebt; daarnaast moet je dus als het ware nog 3 C-atomen verdelen. Op welke manieren kan je dat doen?

2 mogelijkheden, als je van links begint te tellen kan je twee mogelijkheden hebben die niet iets te maken hebben met van rechts te beginnen tellen, ik weet niet precies hoe je dit telregel kan uitleggen maar dat is het enige conclusie dat ik kan trekken...

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 07:31

Ik snap niet goed wat je nu bedoelt, maar je moet wel IUPAC regels toepassen. Je moet dus altijd de langste keten gebruiken en ervoor zorgen dat je nummering zo laag mogelijk is.

2-methylpentaan is eigenlijk ook 4-methylpentaan, maar dit gebruiken we niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures