schizofrenie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 32

schizofrenie

Hallo,

Ik was laatst op een site aan het kijken want ik wilde graag precies weten wat schizofrenie was.

Dit zijn de symptonen die ik er vond :

Positieve symptomen zijn onder meer:

*Hallucinaties (veranderingen in de waarneming, zoals het horen van stemmen of het zien van abnormale dingen die er niet zijn)

*Wanen (vaste (vaak bizarre) overtuigingen die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid, bijvoorbeeld geloven dat iemands gedachten worden gestuurd door een kracht van buiten)

*Paranoïdie (de overtuiging dat anderen tegen je samenspannen)

*Onlogisch, onsamenhangend denken

Negatieve symptomen zijn onder meer:

*Verlies van energie

*Verminderde vaardigheden of motivatie

*Emotionele terugtrekking


Maar ik dacht altijd dat schizofrenie ook iets te maken had met twee persoonlijkheden? Is dit ook zo? Of is het allemaal zo simpel niet? Kan iemand me daar iets over vertellen?
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: schizofrenie

kokos schreef:Positieve symptomen zijn onder meer:  

*Hallucinaties (veranderingen in de waarneming, zoals het horen van stemmen of het zien van abnormale dingen die er niet zijn)  

*Wanen (vaste (vaak bizarre) overtuigingen die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid, bijvoorbeeld geloven dat iemands gedachten worden gestuurd door een kracht van buiten)  

*Paranoïdie (de overtuiging dat anderen tegen je samenspannen)  

*Onlogisch, onsamenhangend denken  

Dat noem ik nou niet bepaald 'positief'. Een onderdeel van schizofrenie kan inderdaad een meerdere persoonlijkheid zijn. Dit is echter maar een facet van een veel groter geheel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: schizofrenie

kokos schreef:Hallo,

Ik was laatst op een site aan het kijken want ik wilde graag precies weten wat schizofrenie was.

Dit zijn de symptonen die ik er vond :

Positieve symptomen zijn onder meer:  

*Hallucinaties (veranderingen in de waarneming, zoals het horen van stemmen of het zien van abnormale dingen die er niet zijn)  

*Wanen (vaste (vaak bizarre) overtuigingen die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid, bijvoorbeeld geloven dat iemands gedachten worden gestuurd door een kracht van buiten)  

*Paranoïdie (de overtuiging dat anderen tegen je samenspannen)  

*Onlogisch, onsamenhangend denken  

Negatieve symptomen zijn onder meer:  

*Verlies van energie  

*Verminderde vaardigheden of motivatie  

*Emotionele terugtrekking


Maar ik dacht altijd dat schizofrenie ook iets te maken had met twee persoonlijkheden? Is dit ook zo? Of is het allemaal zo simpel niet? Kan iemand me daar iets over vertellen?
Twee persoonlijkheden worden vooral bij dissociatieve stoornissen geplaatst. Het kan natuurlijk dat een schizofreen ook hier aan leidt maar de kans is kleiner. Er zijn natuurlijk altijd confounding factors in het spel;

activatie van wanen kan leiden tot een verandering in persoonlijkheid. (lees ook; de wanen zijn niet altijd actief)

Kortom, psychotische stoornissen worden meestal niet gekenmerkt door dubbele persoonlijkheden en is eerder een misgrepen feit uit films als je het mij vraagt.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: schizofrenie

is het ook niet zo dat chizofrene mensen soms bijna dwangmatig rijmen. hoe komt zoiets?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 321

Re: schizofrenie

Schizofrenie uit zich niet in een gespleten persoonlijkheid. Dit is een veel voorkomende misvatting die wordt veroorzaakt door de enigszins onhandig gekozen term. Schizofrenie betekent namelijk letterlijk gespleten geest, maar de gespletenheid uit zich dus niet in een meervoudige persoonlijkheid, zoals veel mensen denken. Dit is weer een heel ander probleem, met een hele andere term - de meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Er is sprake van een splitsing tussen denken en emoties en tussen denken en waarneming, vandaar de term.

Hallucinaties, wanen en het onsamenhangende denken worden positieve symptomen genoemd omdat er iets bij komt, verlies van energie en dergelijke worden negatieve symptomen genoemd omdat er iets weg is.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: schizofrenie

en daarbij is de MPS geschrapt en vervangen door DIS, dissociatieve identiteitsstoornis.

Berichten: 718

Re: schizofrenie

Een compleet overzicht van psychische stoornissen met symptomen vind je in DSM-IV-TR.

Berichten: 106

Re: schizofrenie

Weet iemand iets over de pathofysiologie van schizofrenie?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 321

Re: schizofrenie

Er zijn onderzoekers die bij schizofrenie-patiënten een vergroting van de ventrikels in de hersenen hebben gemeten. We hebben in onze hersenen 4 ventrikels die vloeistof bevatten (CFS - Cerebral Spinal Fluid). Bij schizofrenie zou één van die ventrikels vergroot zijn. Ik weet niet zeker of het nu gaat om het derde of vierde ventrikel en ik weet ook niet of de onderzoekers het er al over eens zijn of deze afwijking oorzaak of gevolg van schizofrenie is. Er staat me ook iets bij van afwijkingen in de prefrontaalkwab die de oorzaak kunnen zijn van een verhoging van het dopaminegehalte met schizofrenie tot gevolg, maar ook hoe dit zit, weet ik niet precies. Ik zou het wel voor je op kunnen zoeken, als je wilt.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 116

Re: schizofrenie

Gemiddeld is er ongeveer een toename van 20% van de laterale ventrikels in schizofrenie patiënten. Deze bevinding (van toename) wordt behoorlijk consistent gerepliceerd. Ook vaak, maar iets minder consistent, wordt een toename van het 3de ventrikel vermeld. Ze hebben ook vaak een toename van de basale ganglia, maar de consensus over dit laatste luidt dat dit komt door de medicijnen die ze slikken (de typische neuroleptics lijken dit te veroorzaken).

Schizofrenie patiënten vertonen ook focale afnames in witte stof en grijze stof. Je ziet bijvoorbeeld specifieke afnames in grijze stof van de superiore temporale gyrus en ook van limbische structuren in de mediale temporaalkwab. Ook worden wel met enige regelmaat afnames in de frontaalkwab gerapporteerd, maar hier zijn replicatie-problemen. Het is waarschijnlijk dat frontale afnames bij schizofrenie patiënten vaak zodanig subtiel zijn dat je met sMRI gewoon niet genoeg resolutie hebt om ze waar te nemen.

Verder heb je nog inconsistente resultaten over abnormaliteiten in het cerebellum, corpus callosum, de occipitaalkwab en de parietaalkwab. Ik geloof dat het enige deel van de hersenen waarvan er nooit rapportages van abnormaliteiten in schizofrenie patiënten zijn geweest, het vierde ventrikel is.

Als je naar specifieke bronnen hierover zoekt is er natuurlijk heel veel te vinden. Ik raad in ieder geval de meta-studie van McCarley et al. uit 1999 (Science), getiteld MRI Anatomy of Schizophrenia, aan. Het geeft een mooi overzicht van eerdere bevindingen.

Berichten: 321

Re: schizofrenie

Ik heb even gezocht waarom dat vierde ventrikel in mijn geheugen was gekoppeld aan schizofrenie en ik heb het gevonden. In 1997 deden Jacobson et al. MRI-onderzoek naar de oorzaak van schizofrenie en zij vonden toen een vergroting van het vierde ventrikel bij mensen die als kind al schizofrenie ontwikkelden.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 5

Re: schizofrenie

Is het niet zo dat schizofrenie onstaat in de 8ste maand van de zwangerschap?
....Soms moet je iets doen waarvan je denkt dat kan niet, om iets te bereiken waarvan je denkt dat is onmogelijK...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: schizofrenie

Is het niet zo dat schizofrenie onstaat in de 8ste maand van de zwangerschap?
en hoe krijgen mannen dat dan? ook zwanger worden?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 116

Re: schizofrenie

Ik heb even gezocht waarom dat vierde ventrikel in mijn geheugen was gekoppeld aan schizofrenie en ik heb het gevonden. In 1997 deden Jacobson et al. MRI-onderzoek naar de oorzaak van schizofrenie en zij vonden toen een vergroting van het vierde ventrikel bij mensen die als kind al schizofrenie ontwikkelden.
Ik citeer even uit dat artikel van Jacobson et al. uit 1997, genaamd Quantitative Morphology of the Cerebellum and Fourth Ventricle in Childhood-Onset Schizophrenia:
Jacobson et al:

There was no group difference in total cerebellar or fourth ventricle volume.
'Group difference' slaat op het verschil tussen de groep van schizofrenie patiënten en de groep van gezonde subjecten.

Met andere woorden: Ook Jacobson et al. vonden in 1997 geen abnormaliteiten in de grootte van het vierde ventrikel bij patiënten met schizofrenie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: schizofrenie

Meike schreef:Is het niet zo dat schizofrenie onstaat in de 8ste maand van de zwangerschap?
en hoe krijgen mannen dat dan? ook zwanger worden?
Bedoel je dat het bij het kind ontstaat in de 8e maand van zwangerschap?

Kan je daar meer over vertellen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer