Preparatieve HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 59

Preparatieve HPLC

Kan iemand mij vertellen wat preperatieve HPLC inhoud? Google kan mij niet verder helpen (het wordt er in ieder geval niet duidelijker op).

Tnx,

JaN

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Preparatieve HPLC

Preperatieve HPLC is eigenlijk hetzelfde als analytische HPLC. Het verschil is dat je bij analytische HPLC enkel aantoond welke stoffen er in een mengsel zitten en dat je bij preperatieve HPLC deze stoffen na de scheiding daadwerkelijk isoleert. In de praktijk betekent dat wel dat de kolommen die je bij preperatieve HPLC gebruikt een stukje groter zijn dan de analytische.

Je zou preperatieve HPLC ook kunnen zien als een geautomatiseerde vorm van gewone kolomchromatografie.

Berichten: 1.122

Re: Preparatieve HPLC

Ik heb eerlijki gezegd nog nooit van preparatieve HPLC gehoord. Betekend dit dat er eerst een werkelijke (standaard/analytische) HPLC scheiding plaats vindt en dat vervolgens de eluerende componenten afzonderlijk van elkaar worden afgevangen/geïsoleerd? Of wordt er enkel gebruik gemaakt van (bijv.) affiniteits chromatografie op een grote kolom en is het dus niet werkelijk HPLC?

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Preparatieve HPLC

Voor zeer kleine hoeveelheden kun je zelfs een analytische kolom voor preperatieve doeleinden gebruiken.

Het is nog steeds HPLC als je de HP leest als high pressure.

Berichten: 59

Re: Preparatieve HPLC

Oke bedankt!

Dit gaf Google ook wel aan alleen dan veel onduidelijker.

Berichten: 2.399

Re: Preparatieve HPLC

Betekend dit dat er eerst een werkelijke (standaard/analytische) HPLC scheiding plaats vindt en dat vervolgens de eluerende componenten afzonderlijk van elkaar worden afgevangen/geïsoleerd?
Yep

Reageer