Springen naar inhoud

[scheikunde] Redoxreacties

• Log in om te kunnen reageren

Dr. Thrax

Dr. Thrax

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 18:16

Ik moet een verslag schrijven over een labo dat we onlangs hebben gehad maar ik zit met een probleem, ik kan de reactievergelijking niet vinden.

Het gaat dus over een redoxreactie. Ik heb een FeSO4 oplossing (concentratie onbekend) en ik zuur dit wat aan met enkele druppels 1 M HCl. Dan heb een in een ander kolfje een K2Cr2O7 oplossing zitten. Ik druppel het ijzersulfaat in het kaliumdichromaat tot deze oplossing groen kleurt wat dus betekent dat het Oxidatiegetal van Cr reduceert van +VI naar +III. Ik weet ook dat het het Fe atoom is dat oxideert van +II naar +III.

Ik heb de elektronenbalans, ladingsbalans en de atoombalans al gevonden maar mijn reactievergelijking klopt niet.

Mijn "prototype": K2Cr2O7 + 6FeSO4 + 14HCl -> 2H2SO4 + Cr2(SO4)3 + K2SO4 + 6Fe(CL3)

Ik weet dus niet wat er met het Fe en het Cl gebeurt want dit klopt duidelijk niet. Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

flappy5

flappy5

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 18:25

Je moet bij een redox reactie altijd eerst de half reacties opschrijven.
Deze staan in de binas, ik weet zo niet in welke tabel, maar je moet dan die van Cr en Fe dus hebben.

Probeer het maar eens.

Dr. Thrax

Dr. Thrax

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 19:02

Elektronenbalans:
Cr2O72- + 2(3e-) -> 2Cr3+
(Fe2+ -> Fe3+ + 1e-) x6

Ladingsbalans:
Cr2O7 2- + 6Fe 2+ + 14H+ -> 6Fe3+ + 2Cr3+

Atoombalans:
K2Cr2O7 + 6FeSO4 + 14HCl -> ......

KAN IEMAND ME HELPEN???

Veranderd door Dr. Thrax, 18 maart 2006 - 17:02

MStubing

MStubing

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 10:01

Voor het kloppend maken van halfreacties en het zelf opstellen van redoxreacties heb ik zelf veel aan deze site gehad:

Virtual Lab - Kloppend maken

Virtual Lab - Zelf opstellen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures