Springen naar inhoud

goudcollo´den

• Log in om te kunnen reageren

Fleming

Fleming

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 18:48

vraagje:

Voor een project in het kader van het vak fysische chemie heb ik samen met een medestudent deze week onderzoek gedaan naar de controle over de grootte van goudcolloiden bij de synthese van goudcollo´den (in orde van nanometers!!!!). we hebben een ondertussen al een paar potentiŰle controle-elementen in onze gedachten zitten, waarmee misschien gunstige resultaten kunnen bekomen worden...

Het is dus zo dat we ook vertrekken van chloroaureaat (HAuCl4) zoals iemand hier ook al vermeld heeft in een ander topic(van anorganische chemie) betreffende goudcollo´den. (en dus niet met goudelektroden en een gigantisch aangelegde spanning)

ik weet niet of hier mensen zijn, die wat tips of denkpistes kunnen of willen geven ivm dit onderzoeksaspect; dus zodanig de synthese laten verlopen dat we een controle kunnen krijgen over de grootte (dus goudcollo´den kunnen synthetiseren met de gewenste grootte in de orde van nanometers)

tnx :lol:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 17 maart 2006 - 19:25

Vroeger werd er in de klinische chemie een test uitgevoerd met een goudsol.
Hiertoe werd in een rij buizen ik dacht een stuk of 12 een aantal ml goudsol gedaan en vervolgens ul/ml? van een verdunningsreeks van liqour toegevoegd.
Er onstond dan een kleurreeks van rose via blauw naar helder (uitgevlokt) door de lading van het eiwit in de liquor waarbij werd gezegd dat de kleur afhankelijk was van de grootte van de goudsoldeeltjes.
Dit is wat ik er nog van denk te weten het preciese voorschrift heb ik niet maar dat moet in oude klinisch chemische leerboeken terug te vinden zijn.

Aanvulling: zoeken op "goudsol liquor" in google levert op:

Het koolzuurevenwicht in natriumbicarbonaatoplossingen, liquor cerebrospinalis en ... Instabiliteitsverschijnselen bij het goudsol. 20-06-1938 Nouhuys ...
www.chem.uu.nl/fcc/www/proefschriften.pdf

Dit is de website van het van 't Hoff laboratorium in Utrecht waar in de jaren voor de oorlog onderzoek is gedaan naar goudsol, misschien kun je hier vragen of ze informatie voor je hebben.
http://www.chem.uu.nl/fcc/www/fcc.html

Veranderd door Gerard, 17 maart 2006 - 19:45

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures