Springen naar inhoud

Waterstof in de productie van vetten en oliŽn

• Log in om te kunnen reageren

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2006 - 22:51

Hoi,

Ik ben op zoek naar informatie rond het gebruik van waterstof bij het harden van vetten.
De basis heb ik al wel hoor: dubbele bindingen, alkenen enz...
Maar ik ben meer geÔnteresseerd naar de risico's die eraan verbonden zijn, bij het bereiden en bij het eten van de vetten.
Zijn er trouwens alternatieve werkwijzes om dubbele bindingen te breken?

Alles is welkom, zolang t maar wetenschappelijk is natuurlijk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 09:45

Bij hydrogenatie (het wegreduceren van dubbele bindingen met waterstof) is er in principe weinig gevaar w.b. de ontstane produkten... het enige dat kan gebeuren is dat de reductie involledig is, en je dus 1 of meerdere dubbele bindingen in je uitgangsstof overhoudt!

Je moet natuurlijk altijd je procuct goed karakteriseren, om te controleren wat je nu precies in je potje hebt zitten, zeker als de produkten gegeten gaan worden! :lol:

Voor puur chemische dubbele-binding reducties zijn er veel methodes (bijv. zuur-gekatalyseerde, m.b.v. hydrides etc.), maar deze leveren vaak ongewenste bijproducten op.....

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:08

Natuurlijke vetzuren met dubbele bindingen hebben een vast patroon van dubbele en enkele bindingen. De chemische harding van olie tot vet maakt er meestal geen volledig verzadigde vetten van, maar de overgebleven dubbele bindingen kunnen in niet-natuurlijke configuratie overblijven.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 08:50

Bedoel je dat ze van positie veranderen (wat me bij simpele hydrogenatie onwaarschijnlijk lijkt), of dat het verdwijnen van 1 of meer dubbele bindingen een "niet-natuurlijke" configuratie oplevert?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2006 - 10:37

Hiernaast is het natuurlijk essentieel dat de gehydrogeneerde vetten geen resten van de katalysator (palladium op kool) meer bevatten.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2006 - 15:40

Bedoel je dat ze van positie veranderen (wat me bij simpele hydrogenatie onwaarschijnlijk lijkt), of dat het verdwijnen van 1 of meer dubbele bindingen een "niet-natuurlijke" configuratie oplevert?

Nou als je een vetzuur hebt met meerdere dubbele bindingen, dan kan het zijn dat niet alles gehydrogeneerd wordt en dat je dus een vetzuur overhoudt dat in de natuur niet voorkomt. DrQuico: dat zijn toch de zogenaamde trans-vetzuren, niet?

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 15:56

Ja ok, dat is dus al wat ik in mijn eerste post zei.... dan begreep ik het dus toch goed :lol:

Trans-vetzuren komen volgens mij overal voor (in de natuur en als resultaat van een "behandeling"), de benaming "trans" betekent uitsluitend dat er trans-dubbele bindingen aanwezig zijn.... het zijn dus niet specifiek alleen "behandelde" vetzuren!

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 20:17

Over die trans-vetzuren heb ik het ťťn en ander gelezen.
Het komt er dus op neer dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid. (behalve in Amerika, daar valt het nogal mee, zeggen ze.) ;)

Wat ik nu nog zou willen weten, wat zijn de risico's van het gebruik van H2? Buiten het feit dat er steeds wat katalysator kan achterblijven in het voedsel.
En zijn hier alternatieven voor?

Dank je wel

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 23:31

Wat betreft het produkt dat je overhoudt zijn er (behalve de al genoemde resten katalysator) weinig risico's bij hydrogenatie.

Andere (chemische) methodes (zie mijn eerste post) zijn wat dat betreft veel "heftiger", en de kans op bijprodukten is daarbij veel groter...

Wat betreft het proces van hydrogenatie: mits uitgevoerd op een verantwoorde wijze, kleven er niet meer risico's aan dan aan andere methodes....

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2006 - 18:33

Buiten het feit dat er steeds wat katalysator kan achterblijven in het voedsel.
En zijn hier alternatieven voor?

Er blijft geen katalysator achter in het product. Deze is goed te verwijderen en vervolgens te recyclen. Hierom is er dus ook geen alternatief nodig.

Je vroeg naar eventuele risico's, maar ik denk niet dat dit ooit is gebeurd. Het is enkel een belangrijke factor bij de bereiding die zorgvuldig moet gebeuren.

polleke

polleke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 15:32

Bij de (onvolledige) hydrogenatie van vetzuren om vetten te bekomen met hoger smeltpunt worden er trans-vetzuren bekomen. Deze trans-vetzuren zijn kankerverwekkend( gevoeliger voor oxidatie) en men krijgt ook verhoging van slecht cholesterol(LDL) en verlaging van goede cholesterol zodat ze hart en vaatziekten kunnen veroorzaken
In de voedingsindustrie om hoog smeltende fractie te hebben gebruiken ze veeleer fractionatie van een vetmengsel dan hydrogenatie. Bij fractionatie scheidt men op basis van smeltpunt

Veranderd door polleke, 07 april 2006 - 15:33

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 15:50

Het ging vraagsteller dacht ik niet om het scheiden van vetzuur-mengsels, maar om het veranderen van bestaande vetzuren, en dat zijn twee volledig verschillende processen.....

De "gevaren" van trans-vetzuren waren inderdaad al aangestipt ;)

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:33

Kan ik daaruit opmaken dat wanneer er dubbele bindingen worden gebroken er twee mogelijke verbindingen kunnen ontstaan (trans en cis) deze gescheiden worden d.m.v. fractionatie/ering en er dus zo enkel de "gezondere" vetten overblijven?

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 21:24

nee ;)

Een cis of trans vorm bestaat niet bij koolstofketens (zoals in het vetzuur) zonder dubbele bindingen. De 'vorm'/'hoek' die de koolstofketen aanneemt op de plaats van de dubbele binding bepaald of het een trans of cis vorm is. Een koolstofketen zonder dubbele bindingen is recht en is dus niet cis of trans. Misschien is het een goed idee om dit even door te lezen dat maakt het cis en trans verhaal duidelijker. Geplaatste afbeelding

Grtz
Bas

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2006 - 23:22

Nou recht wil ik het niet direct noemen, het is namelijk vrij draaibaar ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures