[scheikunde] Pigmenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] Pigmenten

Mijn eindwerk gaat over pigmenten,

vooral pigmenten van organische oorsprong. :lol:

Kent een iemand een experiment dat niet te ingewikkeld is? Afbeelding
Why think? Why not try the experiment?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Pigmenten

Welkom op het Chemieforum Aviva!

Wat simplele experimenten met pigmenten en/of kleurstoffen vindt je hier en hier en hier en hier!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Pigmenten

Ik weet niet of je een praktische opdracht moet doen, maar anders zou ik je ook een diazoteringsreactie aanraden. Voor een mooi oranje kleurtje: Oranje.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Pigmenten

In een andere topic over Safranine staat ook nog wat interessante info over synthetische pigmenten. Je zou het allereerste organisch chemische experiment wat een commercieel succes is geworden (1856) kunnen herhalen. Het gaat om de oxidatie van aniline met kalium dichromaat gevolgt door extractie met methanol en levert een mooi paars pigment op.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Pigmenten

Bedankt Herminator! :)

Ik heb bij dit experiment niet echt begrepen waarom het zwarte stipje door het toevoegen van een druppel water, in verschillende kleuren gaat opsplitsen...

en bij dit experiment was ik niet zeker wat 'rubbing alcohol' is. Is dit ethanol, methanol, aceton ..? Afbeelding

;)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Pigmenten

In een andere topic over Safranine staat ook nog wat interessante info over synthetische pigmenten. Je zou het allereerste organisch chemische experiment wat een commercieel succes is geworden (1856) kunnen herhalen. Het gaat om de oxidatie van aniline met kalium dichromaat gevolgt door extractie met methanol en levert een mooi paars pigment op.
Is het mogelijk om die proef op school uit te voeren? Afbeelding

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Pigmenten

Is het mogelijk om die proef op school uit te voeren? Afbeelding
Waarom niet? Lijkt me toch niet gevaarlijk ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Pigmenten

aviva schreef: Bedankt Herminator! :)

Ik heb bij dit experiment niet echt begrepen waarom het zwarte stipje door het toevoegen van een druppel water, in verschillende kleuren gaat opsplitsen...

en bij dit experiment was ik niet zeker wat 'rubbing alcohol' is. Is dit ethanol, methanol, aceton ..? Afbeelding

;)
Zwart is niet zwart maar een mengeling van kleuren. Als ik je nu verklap dat elke kleur een specefieke stof is en elk van die stof liever of minder graag in het oplosmiddel zit, snap je het dan?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Pigmenten

let wel op anniline hoort in de gifkast thuis!! bekijk eerst even het chemiekaarten boek voor de R en S zinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Pigmenten

Elke labsynthese hoort eigenlijk iin een zuurkast gedaan te worden omdat zelfs water al giftig is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Pigmenten

Elke labsynthese hoort eigenlijk iin een zuurkast gedaan te worden omdat zelfs water al giftig is  ;)
Deze instelling zou er toe kunnen leiden dat mensen bij veiligheidsaspecten denken: jaja, als zelfs water al giftig is zal XXXX ook wel meevallen. Hierdoor kunnen ongelukken gebeuren. Ja, water is bij inname van 5 liter ineens dodelijk. De hoeveelheden die normaal gesproken bij een experiment worden gebruikt zijn niet schadelijk. Dit geldt voor veel andere stoffen niet (dus zelfs in kleine hoeveelheden gevaarlijk), en voor zulke stoffen moeten extra veiligheidsmaatregelen worden genomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Pigmenten

Je verdraait hier een beetje mijn woorden, maar je hebt idd gelijk. Ik zou niet graag ook maar 1 druppel dimethylkwik over mijn handen laten lopen bijvoorbeeld ;)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Pigmenten

Oppassen met chemicalien, altijd, maar nu ook weer niet overdrijven... aniline in de gifkast? Ik zal niet zeggen dat het "fijn spul" is, maar bij normaal gebruik is het niet gevaarlijker dan andere chemicalien ;)

Het enige probleem met aniline is dat het per acuut oxideert aan de lucht.... veel mensen denken dat het een geel-bruine kleur heeft, maar als je het vers destilleert, is het kleurloos! :)

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Pigmenten

anilline is toch geen pigment ? Het is zover ik weet, is het een dye (hoe heet dat in het Nederlands: een oplosbare kleurstof zoals methyleenblauw, eosine, kristalviolet ?). Echte pigmenten zijn colloïdaal verdeelde vaste deeltjes zoals ijzeroxide (Sienna gebrand), roet in oostindische inkt etc, ijzergallaat in galnoteninkt.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Pigmenten

Wel goed lezen!
Het gaat om de oxidatie van aniline met kalium dichromaat gevolgt door extractie met methanol en levert een mooi paars pigment op.
Aniline (aminobenzeen) is voor zover ik weet ook geen dye (kleur- of verfstof), zoals gezegd, het is een oxidatie-gevoelige, kleurloze vloeistof ;)

Reageer