Praktische opdracht scheikunde.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Praktische opdracht scheikunde.

Mocht dit topic in 't verkeerde forum staan, verplaats 't dan gerust eventjes, ik kon niet vinden waar 't wel zou moeten :lol: .

Voor school hebben ik en Ryan (medeleerling) een praktische opdracht scheikunde gekregen. Dit heb ik geschreven in het werkplan;



Werkplan praktische opdracht scheikunde Ch51

Ryan Schmets

Tom Haagmans



Opdracht 3: bepaling van het zuurgehalte in rode en witte wijn.

De opdracht is om een experiment te bedenken waarin we het zuurgehalte van zowel rode als witte wijn kunnen bepalen, dit moeten we doen in grammen wijnsteenzuur per liter.

Verder wordt vermeld dat een goede wijn 3-6 gram (wijnsteen)zuur per liter bevat.

Omdat wijn vele verschillende zuren bevat, wordt bij de bepaling ervan uitgegaan dat alle zuur in wijn uit wijnsteenzuur bestaat, dit om het eenvoudiger te maken.



Om het zuurgehalte van wijn zeer exact te bepalen maakt men gebruik van een acidometer, deze bestaat uit een maatcilinder voorzien van een zeer nauwkeurige indeling en een duidelijke nullijn. Hierbij dient men wat blauwloog te gebruiken en (eventueel) lakmoespapier ter controle.

Om met behulp van de acidometer het totale zuurgehalte (uitgedrukt in wijnsteenzuur) te bepalen, gaan we uit van het principe: de totale hoeveelheid zuur is gelijk aan de totale hoeveelheid toegevoegde blauwloog die nodig was om het zuur te neutraliseren.

Het werkt als volgt; eerst wordt de maatcilinder tot aan de nullijn gevuld met de wijn, vervolgens voegt men druppelsgewijs blauwloog toe terwijl er regelmatig krachtig met de maatcilinder wordt geschud. De wijn zal langzaam van kleur veranderen totdat deze donkergroen is. Nu lezen we op de maatcilinder af hoeveel ml blauwloog we hebben toegevoegd. Het aantal ml toegevoegde blauwloog is gelijk aan het aantal gram wijnsteenzuur per liter.

Vervolgens kunnen we het lakmoespapier gebruiken als een controlemiddel, wordt het papiertje rood dan is er te weinig blauwloog toegevoegd, wordt het papiertje blauw dan is er teveel blauwloog toegevoegd, en verkleurt het papiertje niet, dan is het zuur exact geneutraliseerd.



Benodigdheden:



- acidometer

- blauwloog

- lakmoespapier

Klopt dit zo en is alles goed geformuleerd? ;)

En verder zou ik dit topic graag open houden mochten we onderweg nog op vragen/problemen stuiten, bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Praktische opdracht scheikunde.

Mocht dit topic in 't verkeerde forum staan, verplaats 't dan gerust eventjes, ik kon niet vinden waar 't wel zou moeten ;) .

Voor school hebben ik en Ryan (medeleerling) een praktische opdracht scheikunde gekregen.
In het huiswerk gedeelte dus :lol: .

Bedenk wel dat lakmoes een omslagtraject heeft van 5,5 tot 8,0 pH en het een vaag omslagtraject heeft.

Berichten: 3

Re: Praktische opdracht scheikunde.

Maar het verschill tussen geen verkleuring (=neutraal) en enige verkleuring (=teveel of te weinig blauwloog) moet toch wel redelijk duidelijk zijn?

Zo niet, is er dan een andere manier hiervoor?

Berichten: 5

Re: Praktische opdracht scheikunde.

alles klopt

nog un tipje:

filtreer de wode wijn eerst ff met behulp van wat actieve kool, dan zie je beter wanneer de kleur omslaat.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Reageer