Corrosie snelheden in zeewater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Corrosie snelheden in zeewater

Hallo,

ik heb een vraagje over corrosie snelheden van zink en staal in zeewater. Ik heb experimenteel de kathodishe en de anodische lijnen bepaald voor zinc en staal en heb dus een grafie waarin ln(i) is uitgezet tegen V. (horizontaal resp. verticaal)

Mbv deze grafiek kan ik de mengpotentialen van de twee metalen bepalen....(anodische en kath. lijnen doortrekken tot hun snijpunt)

Deze mengpotentiaal gebruik ik om vervolgens een volumetrische corrosiesnelheid te bepalen van beide materialen.

Nu de vraag; als zinc en staal gekoppeld worden, dan blijkt dat de mengpotentiaal van het koppel gelijk is aan die van zink. Hoe bepaal ik nu met de gegevens welke stroomsterkte van toepassing is op dit koppel.

Enorm bedankt voor evt. Reacties

Mvg,

sander

Berichten: 3

Re: Corrosie snelheden in zeewater

Verder is ook gegeven dat de mengpotentiaal van zink en staal (kortgesloten)gelijk is aan die van Zink.....Een medestudent vertelt me dat je een horizonale lijn trekt en deze verbind met de anodische lijn van Fe en op dit kruispunt de stroomsterkte afleest! ....Ik kan alleen nergens vindenwaarom dit zo zou moeten zijn. Nu misschien iemand?

Mvg

Berichten: 3

Re: Corrosie snelheden in zeewater

Nou mensen ik weet het inmiddels....je pakt de potentiaal van het gekoppelde systeem of je kijkt naar het snijpunt van kathodisch Fe en anodisch zinc.....Bij deze potentiaal kijk je wanneer Fe-anodisch hem snijdt. Je hebt dan een ln(i) waarde. Deze gebruik je in de formule waarmee je de corrosiesnelheid berekend!

Misschien heeft iemand er nog eens wat aan!!

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Corrosie snelheden in zeewater

Heel hartelijk bedankt, het is fijn dat het antwoord er nu bij staat. Ik denk dat iedereen hetzelfde gevoel had als ik: Hm... ik ga niet eens proberen om dit te begrijpen!. Sorry voor het antwoordloos blijven van je topic!

Reageer