Springen naar inhoud

huishoudelijke reacties

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 15:57

ik heb hier op het forum wel eens gelezen over cola met mentos dat dit een leuke reactie geeft en de cola dan meters hoog spuit.
op school heb ik horen vertellen dat als je in een fles ketchup een aantal flinke scheppen suiker doet en dan gaat schudden je ook behoorlijk vies kan worden.
nu vraag ik me af zijn er mensen die nog meer van dit soort 'huis, tuin en keuken reacties' kennen met leuke gevolgen.
dus niet dat je allemaal moeilijk chemicalien moet gaan halen ofzo maar gewoon voedinsmiddelen ofzo iets dergelijks die je bij elkaar doet zoals de cola en mentos.

mvg kevin.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:27

Bij vies worden door Ketchup en suiker te mengen kan ik mij eerlijk gezegd echt niks voorstellen. Tenzij je flink gaat schudden zonder de dop er weer op te doen... ;)

Als je een lange dunne buis hebt dan kun je er soda in doen en dan azijn bij gieten. hoe langer en dunner de buis hoe langere kolom schuim er af komt (dit is wel een beetje kinderlijk speeltje, maar iig erg leuk toen ik klein was :lol: ). Met een mengsel van dreft, waterstofperoxide en een verzadigde joodoplossing lukt het ook maar dat wordt een stuk smeriger aangezien je dan jodiumvlekken krijgt als je niet uit kijkt......

Bas

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:36

Water van gekookte rode kool is ook leuk.

Met verdund zoutzuur: diep rood/roze
Met azijn: roze/rood
Met pH neutraal afwasmiddel: onduidelijk paars
Met een heel klein beetje ammonia of soda: blauw
Met meer ammonia of soda: groen
Met gootsteenontstopper of sterk geconcentreerde soda: goudgeel

Je kunt dus een hele reeks krijgen van kleuren uit rodekoolsap.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Die proef met die buis gaat nog veel beter met zuiveringszout (natriumbicarbonaat, te krijgen bij iedere drogist), waar je wat afwasmiddel bij doet. Dit schuimt veel sterker dan soda.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:56

ehh. wat is volgens jou het verschil tussen soda en natriumbicarbonaat? :lol:

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 17:51

soda is natriumcarbonaat (Na2CO3), zuiveringszout natriumbicarbonaat (NaHCO3)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2006 - 20:14

Het verschil zit hem er dus in dat zuiveringszout met een zuur 1:1 reageert en soda 1:2 met een zuur reageert.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 20:41

los een paarkorreltjes gootsteen ontstopper op en doe daar een klein stukje alluminium bij, vang de damp op in een klein schaaltje verplaats het schaaltje 2 meter verder (op z'n kop natuurlijk) en steek dat aan, het is wel verstandig om buiten te doen :lol:

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:18

los een paarkorreltjes gootsteen ontstopper op en doe daar een klein stukje alluminium bij, vang de damp op in een klein schaaltje verplaats het schaaltje 2 meter verder (op z'n kop natuurlijk) en steek dat aan, het is wel verstandig om buiten te doen ;)

en wat gebeurd er dan :D want ik wil wel graag het gevolg weten voordat ik iets doe en er gevaarlijke dingen gebeuren :P

en dat proefje met die soda en azijn he (of natriumbicarbonaat) zou je dat ook op een wc kunnen uitvoeren :lol: ik bedoel iets in de wc gooien en in de spoelbak en als iemand doortrekt .... het is bijna 1 april dus ik moet wel wat goeie dingen bedenken :(

Veranderd door Placebo, 20 maart 2006 - 22:19

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:30

een vrij heftige oxidatie reactie waarbij waterstof als gas vrijkomt en samen met zuurstof (en een klein beetje energie) weer water vormt, dus pas een beetje op het het spatten van gootsteen ontstopper.

je zou het gas ook op kunnen vangen b.m.v. zeepsop... maar moet je wel oppassen dat je niet teveel gas hebt :lol:

het alluminium helemaal zwart en "korrelig" ziet er echt leuk uit!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:43

Dan heb je dus gewoon knalgas, let erop dat het schaaltje dus niet in je gezicht ontploft. K3wls ook :lol:

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 09:06

soda is natriumcarbonaat (Na2CO3), zuiveringszout natriumbicarbonaat (NaHCO3)

Met "Soda" kunnen eigenlijk meerdere verschillende stoffen bedoeld worden. Er zijn dus eigenlijk niet één maar meerdere "soda`s" :lol:
Zoals:
- Natriumcarbonaat (Na2CO3)
- Natriumbicarbonaat (NaHCO3, bak soda)
en
- Natriumhydroxide (NaOH, caustic soda)

Grtz
Bas

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 11:47

Met "soda" zonder voor of achtervoegsels wordt bedoeld Na2CO3.10H2O. Dit kun je kopen in iedere supermarkt en is het meest gangbaar. Voor experimenten waar veel CO2 bij vrij moet komen is NaHCO3 echter veel geschikter. Dit reageert 1:1 i.p.v. 1:2, maar het is ook watervrij en levert dus relatief veel meer CO2 per gram stof.

Om een overschuimende WC-pot te krijgen moet je toch wel aardig wat mee brengen. Misschien een paar flessen schoonmaakazijn en een fles shampoo er door in de stortbak en een halve kilo NaHCO3 in de WC-pot? Dat valt wel op natuurlijk. Waarschijnlijk spoelt de boel toch te snel het riool in en zie je er weinig van. Als je hem tijdelijk kunt afsluiten met een dikke prop en daarbovenop de NaHCO3 kunt leggen, dan kan het wel aardig worden ;) , maar het vergt wel de nodige inventiviteit en voorbereiding. Laat de foto's van de geprepareerde pot en het uiteindelijke resultaat maar zien op 2 april :P .
In ieder geval, alle experimenten die je doet met NaHCO3 en azijn, al dan niet met shampoo/zeep er door zijn volstrekt ongevaarlijk, afgezien van de kliederbende dan. Ik heb mijn kinderen op een mooie zomerdag ook wel eens laten spelen met NaHCO3, azijn en zeep (ze waren toen 6 en 8). Ze vonden het prachtig! Dit moet je trouwens niet doen met gewone soda, dat is toch net iets te corrosief naar mijn mening.

Dat experiment met aluminium en NaOH vind ik zeker niet geslaagd als 1 april grap :lol: . Dit is beslist geen onschuldig experiment, bedoeld voor de leut. Hier kunnen ongelukken mee gebeuren (wat te denken van spatters kokend hete NaOH in iemands ogen?). Ik wil niet zeggen dat je dit experiment niet zou mogen doen, maar doe het alleen in een gecontroleerde omgeving.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 11:49

:lol:
Klopt, maar in de meeste scheikunde boeken staat het 'standaard' soda weergeven als Natriumcarbonaat en zuiveringszout als natriumbicarbonaat, dus zo zal iedereen het wel kennen.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 14:39

nou was ik daarnet de soda azijn proef thuis eens aan het proberen en nu vraag ik me af wat beter werkt opgeloste soda of gewoon zo uit het pak (zilversoda van trisel) want ik deed het gewoon even in de wasbak een klein beetje soda en gooide er wat azijn overheen dit hoorde je wel reageren maar toen ik alles even uitspoelde met water (kraan) zag ik pas meer schuim .. dus werkt de proef dan beter als ik de soda oplos in water ? en de azijn welke is beter schoonmaakazijn of keukenazijn .. de verhouding van de schoonmaakazijn is 8ml azijnzuur: 100ml maar van de keukenazijn staat het er niet op.

mvg kevin

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 08:41

Je zult echt met vaste soda moeten werken, anders is het schuimen niet veel meer dan wat je kunt krijgen als je een frisdrank fles met een koolzuurhoudende drank opendraait. Eigenlijk vind ik zelf dat azijn en huishoudsoda te zwak reageren om echt spectaculair te zijn.

Ik zou toch echt even naar een drogist gaan en wat zuiveringszout kopen. Met een eetlepel van dit zout maak je net zo veel CO2 als met een paar honderd gram soda.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures