[scheikunde] Kunststoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] Kunststoffen

Hallo,

Kunststoffen kan je onderscheiden in Thermoplasten en Thermoharders, Thermoplasten zijn onderling verbonden door vanderwaalsbindingen of h-bruggen.

Thermoharders zijn onderling verbonden door atoombindingen.

ik heb twee vragen:

1. Is het zo dat als een bepaalde molecuul in een stof(bestaande uit meerdere moleculen)(hoeft niet een kunststof te zijn) h-bruggen kan vormen dat in die plek in de stof dan h-bruggen en vanderwaalsbindingen zijn, of alleen h-bruggen zijn?

2. In mijn studieboek in een paragraaf over polymerisatieproces staat dat polymeren uit monomeren zijn gemaakt. Er staat bijv een vergelijking van de polymerisatiereactie van etheen in structuurformules, zijn voor de reactie de drie etheenmoleculen apart van elkaar(dus niet met elkaar verbonden, geen vdwbindingen tussen de drie moleculen)? en zijn de bindingen in de structuurformule van het reactieproduct (polyetheenmolecuul) atoombindingen, zoja is dit dan een thermoplast, en is dit dan niet raar?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Kunststoffen

Vraag 1: beide interacties spelen een rol. Het is wel zo dat waterstofbruggen veel sterker zijn dan vanderWaals interacties.

Vraag 2: Tussen de monomeren heb je inderdaad ook vanderWaals krachten. Voor het verschil tussen thermoplasten en thermoharders gaat het om interacties tussen verschillende polymeerketens. Bij beide zijn de monomeren wèl via atoombindingen aan elkaar gekoppeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kunststoffen

Je kunt dit goed zien als je buta-1,3-dieen doet polymeriseren. Door de reactie ontstaat in het midden van elk monomeer een nieuwe dubbele binding.

Als je hier opnieuw een ander monomeer op laat aanvallen, wordt elke keten gekoppeld aan een andere. Je kunt je dus voorstellen dat je een heel star supermolecuul krijgt.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Kunststoffen

wat bedoelt u met interacties tussen verschillende polymeerketens? En ik weet dat je een enkel polyetheenmolecuul krijgt. In een enkel molecuul kan je alleen atoombindingen hebben, dus zijn dan zeg maar de monomeer(etheen)moleculen(meestal 3) die verbonden zijn met vdwbindingen de thermoplast en het reaktieproduct met polyetheen met atoombindingen de thermoharder? ik denk niet dat het kan dat de monomeermoleculen thermoplasten zijn, maar....

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Kunststoffen

nog een ding, vanderwaalsbindingen teken je toch niet in structuurformules?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Kunststoffen

wat bedoelt u met interacties tussen verschillende polymeerketens?
Dit kunnen alle niet-bindende (vdwaals en waterstofbruggen) en bindende (atoombinding) aantrekkingskrachten.
nog een ding, vanderwaalsbindingen teken je toch niet in structuurformules?
Nee, normaal gesproken niet.

Ik denk dat een plaatje misschien het één en ander kan verduidelijken. Natuurlijk zijn de polymeerketens in het echt wel veel langer dan ik heb getekend.

Afbeelding

Reageer