Deeltjesversnellers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Deeltjesversnellers

Op school zegt men leerkracht dat het mogelijk is deeltjes te versnellen, met een deeltjes versneller tot snelheden groter dan de lichtsnelheid.

bv. er wordt gewerkt aan een deeltjesversneller die een elektron/proton tot een energie kan brengen van 7 Tev (Terra elektrovolt), dit zette we om naar Joule en dan met de wet van kinetische energie berekenen we de snelheid, die op een veel groter getal dan de lichtsnelheid uitkomt.

Nu op het internet vind ik nergens iemand die beweert dat het mogelijk is de lichtsnelheid te overschrijden. Zelfs op wikipedia beweren ze dat het niet kan...

Misschien kan iemand hier helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Deeltjesversnellers

Je kunt dit heel ingewikkeld uitleggen, maar ik zal proberen het eenvoudig te doen.

Je hebt hier te maken met de relativiteitstheorie van Einstein. Een van zijn vergelijkingen is E=mc2. Energie komt overeen met massa. En andersom: als je energie aan een deeltje toevoert om het te versnellen, dan neemt tegelijk de massa van dat deeltje toe. En om dat deeltje daarna verder te versnellen, is dus meer energie nodig dan je dacht.

Uiteindelijk komt hier uit dat je een deeltje oneindig veel energie kunt geven, en dat de snelheid toch nooit groter wordt dan de lichtsnelheid. 1/2mv2 is dus alleen geldig ruim onder de lichtsnelheid.

Heel grappig effect hierbij is dat twee identieke deeltjes waarvan de een een energie van 1TeV heeft, en de tweede een energie van 2TeV, toch een hele tijd samen op kunnen gaan. Ze gaan beide vrijwel "even snel", namelijk een heel klein beetje langzamer dan de lichtsnelheid. Hierop is het synchrotron gebaseerd.

edit: nog iets duidelijker?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Deeltjesversnellers

Je kan een proton wel versnellen, maar niet tot hoger dan de lichtsnelheid. Wat er gebeurt bij zulke hoge snelheden, is dat de massa van het proton gaat toenemen! Wat jij gebruikt in de berekening van de kinetische energie is namelijk de rustmassa.

[edit]

rwwh was me voor...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: Deeltjesversnellers

ja inderdaad, ik dacht al dat er iets niet klopte..

nu begrijp ik het dus. Zo zie je maar.. school is ook niet altijd correct.

Berichten: 130

Re: Deeltjesversnellers

Inderdaad, meestal wel hoor. Maar toch kritisch blijven!

Reageer