Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Yo mensen 1 vraagje!!!

Kan iemand mij een site geven waar de geschiedenis van emulgatoren en conserveringsmiddelen in staat??

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Wat betreft conserveringsmiddelen denk ik dat zout en suiker en later ethanol als eerste werden toegepast.

Berichten: 162

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Al gegoogeld ? Bekende emulgatoren zijn o.a. eidooier (lecithine/chlolesterol) en een bekend keukenvoorbeeld is natuurlijk mayonaise, coldcream op basis van bijenwas en borax (in situ verzeping van vrije vetzuren in bijenwas door borax) en wolvet (cholesterol) dat al honderden jaren bekend is bij de bereiding van absorptiezalven (W/O-emulsies). Bekende natuurlijke conserveringsmiddelen zijn vaak kruiden en specerijen met veel etherische oliën zoals thijm (thymol), kruidnagel (het zeer krachtig werkende eugenol dat vroeger i.c.m. zout werd gebruikt om vlees te conserveren), benzoehars (benzoëzuur), en niet vergeten: azijn, dat al duizenden jaren wordt gebruikt om voedsel te conserveren. Verder salpeter bij de bereiding van ham en worst.

Berichten: 91

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Maar is eierdooier de eerste emulgator???

Dan kan ik gewoon op zoek naar de geschiedenis van de eierdooier

Berichten: 592

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Ik vrees dat er weinig wetenschappelijke studies zijn uitgevoerd naar de eerste emulgator. Dus zekerheid is erg moeilijk.

In die tijd merkten ze waarschijnlijk gewoon op dat ei handig was en gebruikten ze het om die reden.

Berichten: 91

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Dus hoe moet ik dit volgens jou in mijn verslag schrijven???

Berichten: 91

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

De geschiedenis van conserveringsmiddelen heb al, nu nog alleen die van emulgatoren.

Berichten: 91

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Maar ik denk dat ik in mijn verslag schrijf dat de geschiedenis van de emulgatoren niet bekend is en dat het even oud is als de eerste emulgator.

Wat het ook moge zijn!!

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Emulgatoren zullen al heel lang bekend zijn, al voor het begin van de jaartelling en gebruikt voor de bereiding van zalven en cremes voor medicijnen en cosmetica zoals ook apotheker schrijft in zijn post. Priesters en medicijnmannen zullen bekend zijn geweest met stoffen die als emulgatoren konden worden gebruikt denk maar aan Egypte, Perzie China en India waar de geneeskunst op een behoorlijk hoog peil stond.

Berichten: 91

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

Bedankt!!!

Berichten: 38

Re: Emulgatoren en Conserveringsmiddel

kben mss wat laat

maar in het boek van mc kenna 'voedsel der goden' wordt beschreven hoe de mensen in catal hurac +-10000 jaar geleden(als ik tmij goe herinner) hun paddestoelen bewaarden in honing,hiervan zouden volgens dit boek ook resten terug gevonden zijn

Reageer