Fmoc- of Boc-groep synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Fmoc- of Boc-groep synthese

Ik zit me nu al 2 dagen rot te zoeken naar een fatsoenlijk synthesevoorschrift om een boc- of fmoc-groep aan een aminozuur te hechten. Zou iemand me aan een voorschrift kunnen helpen? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fmoc- of Boc-groep synthese

Uitgaande van Boc of Fmoc anhydride kun je de groepen op de volgende manieren aan een amine koppelen:

In waterige oplossing (erg geschikt voor aminozuren):

Substraat (1 eq) en NaOH (1.05 eq) oplossen in water. Bij kamertemperatuur Boc anhydride (1 eq) toevoegen en roeren bij kamertemperatuur. De reactieduur is afhankelijk van het amine (1-16 h). Je kunt de reactie volgen mbv TLC. Bij volledige conversie zuur je de oplossing voorzichtig (!) aan met een 5% citroenzuuroplossing. Je product slaat neer of je kunt het extraheren met ethyl acetaat. (Wanneer je de oplossing te sterk aanzuurt vliegt de groep er zo weer af)

In organische oplosmiddelen (voor niet wateroplosbare verbindingen):

Voeg aan een oplossing (dioxaan, DMF, aceton of THF) van het substraat (1 eq) 5 equivalenten K2CO3 toe. Voeg hier de Boc anhydride (1 eq) bij kamertemperatuur aan toe. Wanneer de conversie traag is kun je besluiten de boel enigzins te verwarmen. Bij volledige conversie wordt de suspensie gefiltreerd over Celite of een fijn filter en wordt het filtraat ingedampt.

Bij beide methodes kun je enigzins variëren in de equivalenten. Bij een goedkoop aminozuur kun je hier een overmaat van gebruiken. Hierdoor reageert al het Boc anhydride weg waardoor je dit niet achteraf meer uit je product hoeft te halen. Bij een duur (of zelf gesynthetiseerd) amine kun je een overmaat Boc anhydride gebruiken. Je amine reageert dan volledig, maar je moet de overmaat wel weer verwijderen.

Het is ook altijd mogelijk om tijdens de reactie nog extra aminozuur of Boc anhydride toe te voegen mocht de conversie laag zijn of zeer traag verlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fmoc- of Boc-groep synthese

DrQuico schreef: Uitgaande van Boc of Fmoc anhydride kun je de groepen op de volgende manieren aan een amine koppelen:

In waterige oplossing (erg geschikt voor aminozuren):

Substraat (1 eq) en NaOH (1.05 eq) oplossen in water. Bij kamertemperatuur Boc anhydride (1 eq) toevoegen en roeren bij kamertemperatuur. De reactieduur is afhankelijk van het amine (1-16 h). Je kunt de reactie volgen mbv TLC. Bij volledige conversie zuur je de oplossing voorzichtig (!) aan met een 5% citroenzuuroplossing. Je product slaat neer of je kunt het extraheren met ethyl acetaat. (Wanneer je de oplossing te sterk aanzuurt vliegt de groep er zo weer af)

In organische oplosmiddelen (voor niet wateroplosbare verbindingen):

Voeg aan een oplossing (dioxaan, DMF, aceton of THF) van het substraat (1 eq) 5 equivalenten K2CO3 toe. Voeg hier de Boc anhydride (1 eq) bij kamertemperatuur aan toe. Wanneer de conversie traag is kun je besluiten de boel enigzins te verwarmen. Bij volledige conversie wordt de suspensie gefiltreerd over Celite of een fijn filter en wordt het filtraat ingedampt.

Bij beide methodes kun je enigzins variëren in de equivalenten. Bij een goedkoop aminozuur kun je hier een overmaat van gebruiken. Hierdoor reageert al het Boc anhydride weg waardoor je dit niet achteraf meer uit je product hoeft te halen. Bij een duur (of zelf gesynthetiseerd) amine kun je een overmaat Boc anhydride gebruiken. Je amine reageert dan volledig, maar je moet de overmaat wel weer verwijderen.

Het is ook altijd mogelijk om tijdens de reactie nog extra aminozuur of Boc anhydride toe te voegen mocht de conversie laag zijn of zeer traag verlopen.
Weet je toevallig hoe dit bij glycine en arginine zit?

Berichten: 2.035

Re: Fmoc- of Boc-groep synthese

Ze zijn beide goed wateroplosbaar, dus methode 1 zal werken.... zeker voor glycine, arginine hangt het ervan af welk amine je wilt beschermen.... pKa is 9.0 voor het hoofd-keten amine, en 12.5 voor het R-groep amine, dus daar zal je bij de reactie rekening mee moeten houden :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fmoc- of Boc-groep synthese

Heej bedankt voor die tip. Dus als ik het goed begrijp moet de pH 8.5 zijn wil ik de hoofdketenamine beschermen en pH 12.5 voor de R-groepamine? Dus als de pH nooit boven de, zeg maar, 9 komt zal de R-groepamine nooit beschermd worden en boven de 12.5 dus beide? Of gebeurt er dan weer iets waardoor de hoofdketenamine niet beschermd wordt?

EDIT: hier stond een lap tekst maar na een nachtje slapen was dit niet meer nodig :lol:

Voor referentie is dit Z-(D)-Arg-Gly-Arg-pNA.HCl.

Berichten: 2.035

Re: Fmoc- of Boc-groep synthese

FsWd schreef:Heej bedankt voor die tip. Dus als ik het goed begrijp moet de pH 8.5 zijn wil ik de hoofdketenamine beschermen en pH 12.5 voor de R-groepamine? Dus als de pH nooit boven de, zeg maar, 9 komt zal de R-groepamine nooit beschermd worden en boven de 12.5 dus beide? Of gebeurt er dan weer iets waardoor de hoofdketenamine niet beschermd wordt?
Het is misschien nog ingewikkelder dan dat.... de reactie gebeurt aan het vrije amine, maar of en wat er gebeurt als deze aanwezig is als NH3+-groep weet ik niet... misschien dat Quico hier kan helpen? :lol:

Ter referentie: Arginine bij verschillende pH's:

Afbeelding

edit: plaatje geschaald ;)

Reageer