smeltpunt-stolpunt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

smeltpunt-stolpunt

Hallo iedereen! ik zit met een vraagje (misschien wel erg belachelijk, maar toch...). Ik dacht altijd al dat het smeltpunt en stolpunt van een stof gelijk waren (alleen is de overgang van fasetoestanden omgekeerd). Nu was ik een stuk aan het lezen over deze materie en daar was het alsof ze beweerden dat dit niet noodzakelijk zo hoeft te zijn, vandaar mijn vraag. Weet iemand of er voor een bepaalde stof een verschil kan zijn tussen smeltpunt en stolpunt en waaraan dit dan kan liggen?

Alvast bedankt!

groetjes

Stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: smeltpunt-stolpunt

Ik heb er nog niet eerder van gehoord, dat een stof op een andere temperatuur van vloeistof naar vast gaat als omgekeerd; ik zou er ook niet direct een verklaring voor kunnen vinden, maar misschien hebben andere forumleden nog een idee?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: smeltpunt-stolpunt

nu, ik ben er tot nu ook altijd vanuit gegaan dat het (normaal) smeltpunt en het (normaal) stolpunt als hetzelfde kunnen beschouwd worden. :lol:

en gezien de definitie:

De temperatuur bij de welke onder een bepaalde druk, de vloeibare en de vaste fase van een stof in evenwicht zijn is de smelttemperatuur.

En een stof smelt bij dezelfde temp als bij deze waarbij de stof stolt.

De smelttemperatuur van een stof is dus hetzelfde als de stoltemperatuur.

(onder 1 atm wordt gesproken van het 'normaal' stolpunt of het 'normaal' smeltpunt)

en of er stoffen bestaan met een verschillend smelt- en stolpunt? ik ben dus quasi zeker van niet; alleszinds nog nooit van gehoord en een eventuele verklaring dus ook niet (maar natuurlijk, zeg nooit nooit ;) )

Nu is bijv. het He-atoom wel een appart geval, al weet ik niet of dat dit een goed voorbeeld is als antwoord voor uw vraag.

Bij He zijn, hoe laag ook de temperatuur is, de vaste en de gas fases nooit in evenwicht. Maar dit is al eerder op quantumniveau te verklaren...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: smeltpunt-stolpunt

Als we uitgaan van een reversibele situatie, dan is het smeltpunt en het stolpunt gelijk. Onder niet-reversibele omstandigheden kan er een verschil zijn. Als ik pasta uit de vriezer ontdooi in de magnetron, dan is het bakje heet voordat al het ijs gesmolten is.....

Niet-reversibele thermodynamica wordt niet vaak onderwezen....

Waar heb je dit verhaal gevonden?

Berichten: 2.035

Re: smeltpunt-stolpunt

Nu was ik een stuk aan het lezen over deze materie en daar was het alsof ze beweerden dat dit niet noodzakelijk zo hoeft te zijn, vandaar mijn vraag.


Bedoelen ze niet gewoon dat de meeste stoffen een smelt- en stol-traject hebben? Die vaak niet precies hetzelfde temperatuurgebied bestrijken? Zelfs 100% zuivere verbindingen hebben vaak (mede ook door relatief gebrekkige technologie om het te bepalen!) geen smelt- of stolpunt binnen zeg een halve graad....

Berichten: 104

Re: smeltpunt-stolpunt

Hoi,

kan het niet zijn dat het hier over bijvoorbeeld een onderkoelde vloeistof gaat?

In sommigge fasen diagrammen is dit weergegeven door een gestippelde lijn in het verlengde van de s - L lijn.

Ruud

Berichten: 152

Re: smeltpunt-stolpunt

Het stuk ging dus over de bereiding van suppositoria. ze praatten gans de tijd over smeltpunt en stolpunt alsof het twee verschillende dingen waren en dat verbaasde me nogal. ik heb ook altijd gedacht dat die twee hetzelfde waren. maar in dit geval moeten het wel twee verschillende dingen zijn, want als je suppo moet smelten bij 36 graden, kan die op hetzelfde moment toch niet stollen bij dezelfde omstandigheden. Of lijkt dit een belachelijke redenering???

stef.

Berichten: 2.035

Re: smeltpunt-stolpunt

Nee, dat klinkt logisch... smelten gaat van lage naar hoge temperatuur, en stollen van hoge naar lage.... dus dat kan inderdaad niet tegelijk! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: smeltpunt-stolpunt

Als je het over een smeltpunt of stolpunt hebt, dan heb je het in de reversibele thermo over een stilgezet proces dat je door een miniscule verandering de ene of de andere kant op kunt laten lopen. Een irreversibel proces heeft dat niet: dat kun je niet door heel kleine wijzigingen in omstandigheden laten omkeren.

Re: smeltpunt-stolpunt

Het stuk ging dus over de bereiding van suppositoria


Mijn idee over dit verschil is het volgende:

Het gaat over de bereiding van een samengesteld middel waaruit bij lichaamsstemperatuur medicijnen moeten vrijkomen. dwz de smelttemperatuur moet lager liggen dan lichaamstemperatuur terwijl bij de bereiding gezorgd moet worden dat een homogeen mengsel tijdens het afkoelen homogeen blijft.

Ik kan me voorstellen dat door de twee verschillende problemen bij het smelt/stoltraject de indruk wordt gewekt dat het om verschillende temperatuurtrajecten gaat.

Berichten: 161

Re: smeltpunt-stolpunt

Aangezien je sommige stoffen tot een stukje onder hun stol of vriespunt kunt koelen zonder dat ze stollen / bevriezen (dan moet het een zeer zuivere stof zijn, de onzuiverheden zijn de plaatsen waar de bevriezing begint) ... kan je een lager stolpunt dan smeltpunt hebben

Berichten: 1

Re: smeltpunt-stolpunt

Hey, 
 
In principe is het smeltpunt en stolpunt gelijk aan elkaar. Maar als je bijv vast stearinezuur verwarmt stijgt de temp tot 69 graden celcius; het smeltpunt van stearinezuur. Als je doorgaat met verwarmen, blijft de temperatuur 69 graden totdat alles is gesmolten. Daarna stijgt de temperatuur weer. En andersom bij het stollen is dat ook zo. Ik ben pas 14 dus weet niet of dit precies helemaal klopt maar weet het bijna zeker  ;)
 
Groetjes Atica
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: smeltpunt-stolpunt

dit klopt precies helemaal  :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer