[scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Weet er soms iemand waarom we bij de bereiding van een ester (carbonzuur + alcohol) een verzadige natriumchlorideoplossing toevoegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Op welk punt doe je dat? De enige reden die ik vlug kan bedenken is dat je in een scheitrechter dan beter de verschillende lagen ziet.

Berichten: 184

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Kijkende naar de reactievergelijking welke je zo veel mogelijk wilt laten aflopen kan ik mij hier iets van voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Ik zou eerder molsieves gebruiken Afbeelding

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Fswd heeft gelijk: het NaCl wordt uitsluitend toegevoegd om de scheiding makkelijker te maken, daar de twee lagen anders nogal moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Gelukkig dat we van de topicstarter ook zoveel feedback krijgen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Fswd heeft gelijk: het NaCl wordt uitsluitend toegevoegd om de scheiding makkelijker te maken, daar de twee lagen anders nogal moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn....


Ook nog om water uit de organische laag te onttrekken.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Alhoewel FsWd wel gelijk heeft wil ik toch nog iets zeggen.

Ik heb voor school een hele reeks esters gemaakt maar ik heb bij geen enkele ester NaCl hoeven toe te voegen om het te scheiden van het water.

En DrQuico zei dat het ook wel gebruikt wordt om het water uit de organische laag te onttrekken. Ik heb dit zelf alleen maar gedaan met watervrij natriumsulfaat. Alhoewel NaCl dus ook werkt

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Klopt, elk soort droogmiddel zal hiervoor werken, en dan is NaCl toch niet het eerste middel waar je aan denkt.....

Het zal per soort reactie en per soort gemaakt ester verschillen hoe goed de fases ontmengen, dus ook of je er iets als NaCl bij moet gooien! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Ik bedoelde ook niet vast NaCl als droogmiddel (zo heb ik dat ook nog nooit gebruikt), maar een verzadigde NaCl oplossing. Door een organische laag als laatste te wassen met deze oplossing heb je hierna veel minder natriumsulfaat oid nodig. Vaak is een organische laag na het wassen met water, zuur of loog enigzins troebel door oververzadiging met water. Door de osmotische werking van een verzadigde NaCl oplossing trek je dit water er uit en houd je een heldere organische oplossing over die al bijna 'droog' is.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Duidelijk! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

Ik bedoelde ook niet vast NaCl als droogmiddel (zo heb ik dat ook nog nooit gebruikt), maar een verzadigde NaCl oplossing. Door een organische laag als laatste te wassen met deze oplossing heb je hierna veel minder natriumsulfaat oid nodig. Vaak is een organische laag na het wassen met water, zuur of loog enigzins troebel door oververzadiging met water. Door de osmotische werking van een verzadigde NaCl oplossing trek je dit water er uit en houd je een heldere organische oplossing over die al bijna 'droog' is.
Datzelfde effect kun je trouwens testen door een keukenzoutoplossing te gieten over een schaaltje haargel. De haargel valt dan helemaal uiteen. (Ooit een presentatie over gezien en dat viel me dus net in).

Reageer