Springen naar inhoud

[scheikunde] Bereiding esters - natriumchloride

• Log in om te kunnen reageren

clarence

clarence

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 15:42

Weet er soms iemand waarom we bij de bereiding van een ester (carbonzuur + alcohol) een verzadige natriumchlorideoplossing toevoegen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2006 - 18:12

Op welk punt doe je dat? De enige reden die ik vlug kan bedenken is dat je in een scheitrechter dan beter de verschillende lagen ziet.

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 19:16

Kijkende naar de reactievergelijking welke je zo veel mogelijk wilt laten aflopen kan ik mij hier iets van voorstellen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2006 - 22:52

Ik zou eerder molsieves gebruiken Geplaatste afbeelding

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 23:11

Fswd heeft gelijk: het NaCl wordt uitsluitend toegevoegd om de scheiding makkelijker te maken, daar de twee lagen anders nogal moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn....

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2006 - 23:41

Gelukkig dat we van de topicstarter ook zoveel feedback krijgen ;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2006 - 18:18

Fswd heeft gelijk: het NaCl wordt uitsluitend toegevoegd om de scheiding makkelijker te maken, daar de twee lagen anders nogal moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn....

Ook nog om water uit de organische laag te onttrekken.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 18:51

Alhoewel FsWd wel gelijk heeft wil ik toch nog iets zeggen.
Ik heb voor school een hele reeks esters gemaakt maar ik heb bij geen enkele ester NaCl hoeven toe te voegen om het te scheiden van het water.
En DrQuico zei dat het ook wel gebruikt wordt om het water uit de organische laag te onttrekken. Ik heb dit zelf alleen maar gedaan met watervrij natriumsulfaat. Alhoewel NaCl dus ook werkt

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 21:02

Klopt, elk soort droogmiddel zal hiervoor werken, en dan is NaCl toch niet het eerste middel waar je aan denkt.....

Het zal per soort reactie en per soort gemaakt ester verschillen hoe goed de fases ontmengen, dus ook of je er iets als NaCl bij moet gooien! ;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2006 - 23:40

Ik bedoelde ook niet vast NaCl als droogmiddel (zo heb ik dat ook nog nooit gebruikt), maar een verzadigde NaCl oplossing. Door een organische laag als laatste te wassen met deze oplossing heb je hierna veel minder natriumsulfaat oid nodig. Vaak is een organische laag na het wassen met water, zuur of loog enigzins troebel door oververzadiging met water. Door de osmotische werking van een verzadigde NaCl oplossing trek je dit water er uit en houd je een heldere organische oplossing over die al bijna 'droog' is.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2006 - 14:18

Duidelijk! ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 maart 2006 - 16:01

Ik bedoelde ook niet vast NaCl als droogmiddel (zo heb ik dat ook nog nooit gebruikt), maar een verzadigde NaCl oplossing. Door een organische laag als laatste te wassen met deze oplossing heb je hierna veel minder natriumsulfaat oid nodig. Vaak is een organische laag na het wassen met water, zuur of loog enigzins troebel door oververzadiging met water. Door de osmotische werking van een verzadigde NaCl oplossing trek je dit water er uit en houd je een heldere organische oplossing over die al bijna 'droog' is.

Datzelfde effect kun je trouwens testen door een keukenzoutoplossing te gieten over een schaaltje haargel. De haargel valt dan helemaal uiteen. (Ooit een presentatie over gezien en dat viel me dus net in).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures