gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Hey,

Ik had een vraag...

Wat is de reactievergelijking van C9H8O4 met NaOH? Ik kom er echt niet uit...

En hoe bereken je het gehalte in mg per tablet C9H8O4 als je een oplossing hebt van 0,105 M natronloog en weet hoeveel ml (17,20) je daarvan nodig hebt bij een titratie? De indicator was thymolblauw...ik weet niet of dat iets uitmaakt...

bvd!

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

In de organische chemie is het hopeloos als je alleen van de brutoformule van een stof uitgaat. Om deze reactie uit te schrijven moet je liefst de structuur van de stof kennen, maar ten minste goed naar de naam kijken. Acetylsalicylzuur. Hoe zou dat met natronloog reageren? Hoe reageert zoutzuur met natronloog?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Het gaat om een praktische opdracht die ik morgen in moet leveren...ik doe maar 5 havo en erg goed ben ik niet in scheikunde...zoutzuur met natronloog vormt dacht ik natriumchloride en water...

ik dacht dat de reactievergelijking van acetylsalicylzuur met natronloog C9H8O4 +NaOH--> C9H7O4 + H2O + Na...maar dat klopt volgens mij niet...en hoe je het gehalte moet berekenen weet ik niet...dus als iemand het wel weet?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Volgens mij ben je iets te onzeker van jezelf want die reactievergelijking klopt wel degelijk. Vergeet wel niet de ladingen erbij te vermelden Afbeelding.

En 17,20 ml * 0.105 mmol/ml = 1.806 mmol NaOH. Als je nu weet dat dat 1:1 met je aspirine reageert, kun je dan vertellen hoeveel mmol aspirine in je monster zit? Kun je dit omrekenen naar mg? Kun je dit samen met de totale massa van het tablet gebruiken om een massapercentage te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Volgens mij ben je iets te onzeker van jezelf want die reactievergelijking klopt wel degelijk. Vergeet wel niet de ladingen erbij te vermelden .

En 17,20 ml * 0.105 mmol/ml = 1.806 mmol NaOH. Als je nu weet dat dat 1:1 met je aspirine reageert, kun je dan vertellen hoeveel mmol aspirine in je monster zit? Kun je dit omrekenen naar mg? Kun je dit samen met de totale massa van het tablet gebruiken om een massapercentage te berekenen?

Blijft de mol niet hetzelfde, ongeacht de hoeveelheid vloeistof je gebruikt?

mmol in aspirine is dan toch hetzelfde als van NaOH...en dan met de molaire massa omrekenen naar mg...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Als ik het uitreken kom ik op 180,15 X 1,806 = 325,35 g = 3253,5 mg...is dat niet erg veel of doe ik het niet goed...ik heb namelijk op de bijsluiter van een aspirine (niet die we gebruikt hebben) gelezen dat er 250 mg in zit...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gehalte in mg van acetylsalicylzuur

Kijk nog eens naar de eenheden...Je zit al met mmol, dus keer de molmassa in g/mol GEEFT al de massa in mg. Verder kan het ook zijn dat je te ver doorgetitreerd hebt. Je hoort al te stoppen bij de minste groenkleuring.

Reageer