Springen naar inhoud

Staphylococcus aureus

• Log in om te kunnen reageren

snicker0

snicker0

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 11:40

hoi ik zit op eerste jaars lab. onderwijs en moet een opdract doen voor biologie.
Maar ik kan weinig erover vinden dus mischien kunnen jullie mij helpen.
1 Welke toxinen veroorzaakt staphylococ aureus?
2 hoe verspreiden SA zich?
3 Wat is een dragerschap onderzoek precies en hoe voer je die uit?

Alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 13:03

De toxinen die de S. aureus uitscheidt zijn onder andere alpha, béta, gamma en entero toxinen. Het aplha toxinen is zeer aggresief en veroorzaakt hemolyse.
Verder scheidt de bacterie nog een aantal proteasen, DNases, FAME's (fatty acid modifying enzyme) uit die ook schade kunnen aanrichten in het lichaam.

De SA's kunnen zich verspreiden door lichamelijk contact, via voedsel en vaak door contact aan oppervlaktes (deurklinken, maar ook toetsenborden), de S. aureus kan erg goed tegen een droge omgeving en kan dus lang zonder water en ander voedsel in leven blijven.

Een dragerschap onderzoek kan je uitvoeren door de met een steriele swab over je handpalm te strijken en uit platen op een Baird Parker medium (BPM). De Staphylococcen groeien hier met zwarte kolonies op (ik dacht door de afbraak van telluriet). Hierna kan je hem isoleren en met een coagulase test aantonen. (positief is S. aureus, negatief is meestal S. epidermides)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures