[scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Wat is het principe van de werking van een colorimeter en waarin verschilt een spectrofotometer van een colorimeter?

Alvast bedankt gegroet een blije leerling Afbeelding

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Een colirimeter in een meer eenvoudig toestel (enkelstraals) dat de absorbantie bij één golflengte kan meten.

Een spectrofotometer is meer gesofisticeerd, en kan een range aan golflengten scannen, waardoor een spectrum wordt bekomen. Dit is dan ook een dubbelstraalstoestel, waarvan één straal door het monster gaat, en de andere door de referentie.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Niet elke spectrofotometer is dubbelstraals hoor! In het algemeen zijn die volgens mij gewoon enkelstraals en zul je zelf je monsters moeten verwisselen....

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Hallo,

Ik heb ook een vraag over spectrofotometers. Waarom wordt er bij een bepaalde golflengte gemeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Zou het voor de ruis-onnauwkeurigheid veel of weinig uitmaken wanneer maar een relatief klein deel uit polychromatisch licht wordt gefilterd ipv een relatief groot deel uit monochromatisch licht?

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

aSY a schreef: Hallo,

Ik heb ook een vraag over spectrofotometers. Waarom wordt er bij een bepaalde golflengte gemeten?
Ik had de zelfde vraag (over een ASTM procedure die 425 nm dicteert). Het antwoord dat ik kreeg was "omdat die golflengte het beste werkt". Dat was onze vorige chef laboratorium.

Berichten: 873

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

"omdat die golflengte het beste werkt" moet je vertalen!

'Omdat die golflengte het beste, en vaak hoogste, signaal geeft'

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Met een spectrofotometer kan je een absorptiespectrum van een stof maken waarin je het absorptiemaximum kan zien. Vervolgens dien je je ijkreeks bij dit absorptiemaximum te meten. Ik zou alleen niet weten hoe je duidelijk kan uitleggen waarom je nou bij dit maximum moet meten. De nauwkeurigheid is hierbij het grootst omdat het lichtsignaal dat na uitdoving wordt gedetecteerd van betere kwaliteit is dan bijvoorbeeld een lichtstraal met een veel hogere golflengte. Het is ook zo dat wanneer je een stof meet met een totaal verkeerde golflengte doormeet je ook geen resultaten krijgt of hele slechte met grote afwijkingen (wanneer bijvoorbeeld een stof met pi-bindingen in het UV-spectrum dient te worden gemeten en je gebruikt glazencuvetten, dan zal de uitdoving zo ongeveer maximaal zijn :P )

Overigens wordt voor het verkregen van de specifieke golflengte een monochromator gebruikt. Vroeger was dat vaak een prisma, maar tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van een rooster met allemaal hele kleine inkepinkjes (enkele nanometers??). Dankzij dit rooster kan een specifieke golflengte (monochromatisch licht) worden gecreëerd met een minimale afwijking (+/- 0,3% als ik het goed heb :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verschil colorimeter en spectrofotometer

Ik zou alleen niet weten hoe je duidelijk kan uitleggen waarom je nou bij dit maximum moet meten.
Een stof kan meerdere pieken hebben, maar op het absorptiemaximum heb je een beter signaal en als je op een helling meet heb je, nou ja, een helling. Dit zal een grotere onnauwkeurigheid hebben dan op een piek, die netto dus geen helling heeft.

Reageer