Spanje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 88

Spanje

Beste mensen,

Voor mijn studie ga ik voor volgend jaar, samen met een paar andere mensen, een buitenlandse reis organiseren. Iedereen heeft hiervoor de opdracht gekregen wat uit te zoeken over een bepaald land, met name natuurlijk of er wat interessants te zien in voor ons chemisten.

Aan mij de taak om wat uit te zoeken over spanje, aangezien veel mensen voor stage of werk in het buitenland werken/hebben gewerkt leek mij dit een goede plaats om te vragen of iemand iets weet over scheikunde in Spanje. Denk hierbij aan fabrieken of onderzoekscentra...

Nouja als iemand iets weet dan hoor ik dat graag.

Groetjes Sander

Berichten: 592

Re: Spanje

Ik denk dat een groot deel van de chemische industrie zich in België, Nederland, Duitsland enzo bevindt. Over Spanje heb ik niet direct zo'n beeld.

Dit is de site van de Spaanse federatie van chem. industrie

enkele bedrijven

Berichten: 740

Re: Spanje

Ja, Nederland moet zeker niet worden onderschat op het gebied van chemie en biotechnologie, denk maar aan Shell, DSM, Philips, Centocor en Crucell.

Berichten: 1.153

Re: Spanje

Ik heb in Spanje stage gelopen. Op de universiteit van Barcelona.

Wat wil je precies weten. Ik heb nog wel contacten daar. ook in de industrie en in onderzoekscentra.

Berichten: 88

Re: Spanje

nouja precies wat jij weet... onderzoekscentra en industrie, kan je mij mss nog wat meer informatie hierover geven, bv wat voor industrie en waar de onderzoekscentra zich mee bezig houden. Dat zou echt heel fijn zijn ;)

Superbedankt alvast!

Berichten: 1.153

Re: Spanje

In barcelona heb je een aantal grote onderzoeks instituten. Je heb millieu labs. (bv CSIC) Je hebt een scientific park, waar heel veel bedrijven lab ruimte huren. Je hebt 3 universiteiten waar onderzoek naar alles en nog wat wordt gedaan.

Ik heb zelf aan analyse van verschillende glyco vormen van EPO gewerkt.

Met het CSIC heb ik ooit samen gewerkt in een project over afval water.

De industrie rondom de stad maar volgens mij veel half producten. Dus dat kan van alles zijn.

Berichten: 90

Re: Spanje

Toevallig sinds gisteren terug na weekje heel warm en zonnig Barcelona!

Ik ben daar geweest op de 'Universitat Autónoma de Barcelona', waar we zeer goed zijn ontvangen. Knappe rondleiding gekregen zowel op het departement chemie als op het departement chemical engineering.

Ik geloof zeker dat ze je daar willen helpen en bovendien is het ook enorm interessant. Knappe projecten (bv in samenwerking met ESA waar ze uit allerlei afvalstromen (CO, CO2, urine...) voedsel voor de astronauten proberen te verkrijgen) waar ze rond werken, grote campussen (deze was 20 op 10 km groot!!) en bovendien is Barcelona op zich ook enorm prachtig moest je er nog een citytrip aan willen koppelen ;) .

We hebben ook nog bezoek gebracht aan de BASF-plant in Tarragona, een uurtje met de trein daar vandaan, maar eerlijk gezegd was dat niet zo de moeite, dan kan je beter dichter bij huis eens op bezoek gaan (bv in Antwerpen :) )

website UAB: www.uab.es

afdeling chemie: www.uab.es/dep-quimica

Berichten: 88

Re: Spanje

Allebei bedankt voor de informatie!!!

Ik ga eens kijken wat ik met deze informatie kan doen en ik hou jullie wel op de hoogte hoe alles loopt.

Groetjes Sander

Reageer