roesten en het stoppen ervan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

roesten en het stoppen ervan

Iemand die werkt in afrika heeft daar een probleem met de waterpomp van een gebied.

De pomp zit 80 meter onder de grond. Om de pomp te installeren wordt eerst een gat gemaakt in de grond. Het is groter dan de uiteindelijk buis (ijzer) die er in gaat. In die buis zit nog een systeem waardoor het water omhoog kan komen. Dit systeem bestaat uit een snel op en neer bewegende buis die je boven met de hand met bedienen. (ja zo'n ouderwetse pomp).

Nu roest de buitenste buis van buitenuit snel weg en moeten ze om de paar maanden een nieuwe installeren. Dit is wel erg kort en ook wel erg duur.

Heeft iemand een idee om een wat permanenteren oplossing te vinden

Ik zelf kwam niet veel verder dan een plastic variant, de vraag is alleen of dit met 80 m kan.

alvast bedankt voor het meedenken.

Berichten: 61

Re: roesten en het stoppen ervan

RVS of een PVC buis die hoge druk aan kan.

80 meter moet met PVC wel kunnen denk ik, welke diameter praten we over?

Berichten: 111

Re: roesten en het stoppen ervan

Een blok zink eraan vast hangen, in het water. Het is wel niet permanent en je moet de blok zink om de zoveel tijd vervangen.

Berichten: 2.399

Re: roesten en het stoppen ervan

Van buiten uit zeg je, wat dacht je van een simpel laagje verf ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: roesten en het stoppen ervan

Of een laagje ijzermenie die is daar speciaal geschikt voor. (wel een loodvrije pakken, anders heb je dat probleem weer ;) )

Berichten: 17

Re: roesten en het stoppen ervan

Heb eerlijk gezegd niet precies de diameter bij de hand. maar het zal niet erg veel zijn. een ca of 5 a 10 vermoed ik.

Het nadeel van verfen is weer dat het op ten duur ook weg gaat. Ze proberen daar iets permanents te maken.

ijzermenie? wat is dat precies?

Berichten: 17

Re: roesten en het stoppen ervan

Zink als opofferingsmetaal. Zou dat gaan werken? en zo ja heeft iemand een idee hoe hard je door je zink heen gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: roesten en het stoppen ervan

Je zal door het zink ruwweg even snel heengaan als nu door het ijzer.

Is dat echt een goed idee? Krijg je dan geen zink in het opgepompte water?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: roesten en het stoppen ervan

Kan er geen koper worden gebruikt? Dan ben je van het hele probleem af.

Berichten: 17

Re: roesten en het stoppen ervan

Het probleem is dat koper erg duur is, zeker voor een afrikaans land. En dan 80 meter buis kopen is erg veel.

Zink in het water kan dan idd weleens een probleem zijn. Weet zo niet wat de hoeveelheid zink-ionen is dat je dagelijks mag binnenkrijgen.

Berichten: 2.035

Re: roesten en het stoppen ervan

Het hangt er van af waar het ijzer roest, maar als het ook in het water terecht komt, zal het niet veel uitmaken of je veel ijzer-ionen of zink-ionen binnenkrijgt ;)

Berichten: 592

Re: roesten en het stoppen ervan

Ik zou denken aan PP(polypropyleen) buizen, met een versterkt omhulsel ofzo. Die zijn niet zo duur.

Berichten: 61

Re: roesten en het stoppen ervan

PVC of inderdaad PE is hier prima geschikt voor, neem alleen wel een buis die een hoge druk aankan omdat je 80 meter diep moet.

Berichten: 218

Re: roesten en het stoppen ervan

Er bestaat ook een andere duurzamere methode, genaamd touwmethode. Speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de ontwikkelingslanden. Is dit géén alternatieve oplossing?

http://www.student.utwente.nl/~wot/documen...ges/tp-fig1.jpg

Groetjes

Berichten: 17

Re: roesten en het stoppen ervan

die methode ziet er leuk uit maar vraag me af of dit ook met 80 meter gaat werken. Maar het idee op zich zal ik zeker gaan doorgeven.

Reageer