Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Moderator: Astro

Berichten: 1.153

Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Grote explosie in universiteitspand Mulhouse


Uitgegeven: 24 maart 2006 13:10

Laatst gewijzigd: 24 maart 2006 13:21


MULHOUSE - Een grote explosie heeft vrijdag een gebouw van de universiteit in het Franse Mulhouse deels verwoest. De ontploffing, waarvan de oorzaak niet bekend is, deed zich voor in een scheikundig instituut op de campus.


Volgens de brandweer zijn er veel slachtoffers gevallen, zonder aan te geven of er ook doden zijn. Na de explosie brak er een grote brand uit.

bron http://www.nu.nl


Altijd leuk, scheikunde....

Berichten: 740

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

één dode lees ik hier op de NOS website.

Berichten: 205

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

;) 'k vraag me wel af wat de oorzaak is geweest, zoizo moet er iets zijn wat buiten de regels is gedaan...

Dan krijgen wij chemichie de halve wereld op onze dak dat we gevaarlijk bezig zijn Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Echt weer geweldige reclame hoor ;)

Berichten: 1.153

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Groentje schreef: ;) 'k vraag me wel af wat de oorzaak is geweest, zoizo moet er iets zijn wat buiten de regels is gedaan...

Dan krijgen wij chemichie de halve wereld op onze dak dat we gevaarlijk bezig zijn Afbeelding
ik denk dat men beter nu kan gaan puin ruimen en gewonden etc helpen...volgens berichten is het gebouw grootendeels verwoest (maar in hoeverre we media moeten geloven....)

Berichten: 218

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

24 Maart 2006 19:01

Dode bij zware ontploffing Mulhouse

Bij een zware explosie in een gebouw van de universiteit van Mulhouse in de Elzas is één dode gevallen. Zo'n 150 mensen waren in de omgeving toen het gebouw ontplofte. Een van hen ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Er worden inmiddels geen mensen meer vermist.


De knal in het scheikundig instituut was in grote delen van de stad in het oosten van Frankrijk te horen. Direct na de ontploffing ontstond brand en het interieur is compleet verwoest.


Volgens de rector van de universiteit is de dode een professor die op het instituut werkte. De oorzaak van de explosie is nog onbekend.


Bron: www.nos.nl

Berichten: 1.122

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Kijk daar heb je het al. "een professor die op het instituur werkte". Als de professor in het lab praktisch werk uit voerde dan zal dat de oorzaak van de explosie geweest zijn.... ;)


Mijn ervaring is dat de meeste professoren er verstandig aan doen zich bij de theorie te houden en de praktijk aan anderen over te laten. Ze hebben óf altijd al twee linker handen gehad of ze hebben er twee ontwikkeld in verloop van tijd.... :)


Bas

Berichten: 857

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

misschien wist hij niet dat natrium in water niet zo een puik plan is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Mijn ervaring is dat de meeste professoren er verstandig aan doen zich bij de theorie te houden en de praktijk aan anderen over te laten. Ze hebben óf altijd al twee linker handen gehad of ze hebben er twee ontwikkeld in verloop van tijd.... :)
"Jouw ervaring"... over welke Prof heb je het.....?


Erg triest dat zoiets gebeurt, maar laten we niet meteen gaan roepen dat de chemie hiermee in een kwaad daglicht wordt gesteld.

Ik maak me meer druk om de berichtgeving over het gedrag van het personeel op de schepen van de marine, daar kan je tenminste van zeggen dat dit de reputatie aantast!


[offtopic, @Bas]
"We Scare Because We Care" - Mosters, Inc.
"Mosters"? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Ik heb ook alleen ervaring met professoren (stuk of 4) die juist op het lab uiterst behendig waren :)


Maar ok, je hoort ook wel eens verhalen over de "twee linkerhanden" types die Bas beschrijft :)


Tot nu toe heb ik nog weinig gehoord over de "chemische aard" van het ongeluk, dus laten we maar hopen dat ze dat zo houden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Tot nu toe heb ik nog weinig gehoord over de "chemische aard" van het ongeluk, dus laten we maar hopen dat ze dat zo houden  ;)
Maak je maar geen illusies: de mensen onthouden echt dat het een chemisch laboratorium was. Al was het kortsluiting in een garderobekast, het chemische aspekt blijft hangen.

Berichten: 1.122

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Uiteraard zijn niet alles prof´s zo ;)

Sommige hebben echter al zo lang geen practisch werk meer gedaan dat áls ze dat dan gaan doen het fout gaat.

"Jouw ervaring"... over welke Prof heb je het.....?"
Geen VU-prof :) Van de VU wel een UHD die ook een keertje met de laser ging spelen en de cavity brak waardoor de octanol en de dye door de laser stroomde.....

"Mosters"?
altijd handig: dylsexie :)


Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Kan ook gewoon een gaslek wezen toch?

Je kunt van alles zeggen, maar de echte oorzaak hebben we nog niet gehoord.


MvG Ron

Berichten: 2.035

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

De oorzaak is inderdaad nog niet bekend, maar zoals rwwh al zegt: omdat het een chemisch lab is, "kleeft" er al wat aan.....


Ik was daarom tot gisteren erg opgelucht dat er in de media nog geen hetze tegen de chemie was begonnen :)


Iemand die Franse kranten leest/websites bezoekt? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Grote explosie in universiteitspand Mulhouse

Het is gewoon een risico van ons vakgebied. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt alleen is het risico bij de ene wat groter als bij de andere. Een arts of piloot kan natuurlijk ook een fout maken met grote gevolgen. Als essent een fout maakt met de gasaansluiten en de boel ontploft dan is dat ook een groot risico.

Iemand die Franse kranten leest/websites bezoekt? 
Die taal ben ik heel snel vergeten ;)


MvG Ron

Reageer