Springen naar inhoud

sculptuur


  • Log in om te kunnen reageren

#1

mkoolstra

    mkoolstra


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2006 - 18:46

Hallo Chemici,

Mijn naam is Martijn Koolstra, ik ben kunstenaar van beroep, en maak o.a. sculpturen. (voor mijn werk zie www.martijnbeelden.nl)

ik maak beelden naar aanleiding van een model van natte klei, waar ik dan een gipsen mal in delen omheen maak.

vervolgens haal ik de klei uit de mal, en in de holle mal kun je dan bv. beton gieten, met als resultaat een sculptuur, gietvorm

de sculptuur die ik nu aan het maken ben wil ik graag afgieten in een soort plastic, niet te hard, niet te zacht. Ongeveer als een plastiv emmer of stoeltje. Dit plastic (ik weet nog net dat het polymeer heet) moet ik in mijn atelier kunnen gieten, dus zeg maar onder huis-tuin-en-keuken omstandigheden. Dus teveel giftigheid:liever niet.

Hebben jullie misschien een idee wat voor spul ik zou kunnen gebruiken, en waar ik dat voor niet al te veel kan krijgen? Als jullie een reactie hierop geven: erg bedankt.

groet,

martijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 maart 2006 - 21:48

Zelf een polymeer/plastic maken is wel te doen, maar ik heb geen idee wat de houdbaarheid van zo'n plastic is. Misschien heb je wat aan dit topic op het forum?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#3

jb31dec

    jb31dec


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 11:32

poeh dat wordt nog een tricky klusje!
veel polymeren hebben de eigenschap bij het uitharden te krimpen, waadoor bollingen, scheuren etc kunnen ontstaan.
ik ben afgestudeerd op een materiaal dat gips en een polymeer door elkaar gebruikte
als je zoiets zoekt

Masterworks is een watergedragen tweecomponenten systeem, bestaande uit acrylaat polymeren, gips en minerale vulstoffen welke als vloeibare componenten kunnen worden samengevoegd. Masterworks kan worden gereinigd met water, is milieuvriendelijk en geeft een lage peakexotherm tijdens de uitharding. Tevens geeft dit systeem 0% krimp na uitharding, wat mogelijkheden biedt om grote producten te gieten zonder scheurvorming. Viscositeit, uithardingstijden en kleuren kunnen worden aangepast afhankelijk van de toepassing, dmv additieven en pigmenten. Masterworks is toepasbaar dmv gieten, spuiten, handlamineren en injectie. Ook kan Masterworks geschuimd worden dmv een speciaal spuitapparaat.


#4

Dante_CF

    Dante_CF


  • >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 13:32

Kan je die krimp niet opvangen door met zeer hoge druk je polymeer in te spuiten?

Ik heb eens zo'n tupperware fabriek bezocht en ik dacht dat ze dat zo deden.

#5

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 14:19

Klopt, maar ik denk niet dat Martijn in het bezit is van een hoge-druk "die-caster" ;)

Ik heb een presentatie gevonden waar je misschien wel wat aan hebt -> hier

#6

Dante_CF

    Dante_CF


  • >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 08:27

Klopt, maar ik denk niet dat Martijn in het bezit is van een hoge-druk "die-caster" ;)

Dat kan wel eens kloppen.
Ik zie ook net dat het een gipsen mal is, die zal nooit hoge drukken kunnen weerstaan.

Ja, dan wordt het wel een moeilijke opdracht.

#7

Bernhard_CF

    Bernhard_CF


  • >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 12:03

Ik heb het nooit gedaan, maar kun je niet gewoon een thermoplast smelten en in de voorverwarmde mal uitgieten en laten stollen. Lijkt wel een beetje op het gieten van beton, net zo visceus. Buitenoppervlak na lossen evt. nog wat nabewerken.

Een zak LDPE korrels zal niet zo duur zijn, smeltpunt is ook maar iets van 110C, dus misschien opwarmen in een oventje tot 150C en dan gieten?

Goede presentatie trouwens, met een aardig breed overzicht van de typen kunststoffen





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures