[scheikunde] Reactievergelijkingen na proef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Reactievergelijkingen na proef

Hallo,

Afgelopen week hebben wij een proef gedaan in de scheikunde les. Ik zal het in het kort even uitleggen:

We kregen een reageerbuis waarin de stof Zinknitraat of Loodnitraat zat. Welke stof er in zat moesten we zelf uitzoeken. Dit heb ik gedaan dmv de stof Natriumsulfaat (Na2SO4) toe te voegen. Als deze stof goed oplost dan betekent dat, dat er Zinknitraat in zal zitten, zo niet dan zit er Loodnitraat in.

De uitslag van de proef is dat het slecht oploste en er dus Loodnitraat in zat.

Waar ik nu heel veel moeite mee heb zijn de reactievergelijkingen. Ik moet over deze proef een verslag maken, waarin ook reactievergelijkingen moeten staan. Ik heb zelfs via google naar informatie gezocht, maar krijg toch overal andere info als dat ik nodig heb. Ik hoop dat jullie mij wat info kunnen geven, of kunnen vertellen hoe ik deze reactievergelijkingen kan maken.

Groetjes,

Justin

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen na proef

Hallo.

Zinknitraat, loodnitraat en natriumsulfaat zijn zouten die in water goed oplosbaar zijn. Dat betekent dat ze ´opsplitsen´ in een positief en een negatief deel. Voor bijvoorbeeld Natrium sulfaat is dat 2Na+ en SO42-. Als je zouten aan elkaar toevoegd die niet goed oplossen dan betekent dat dat ze een vaste stof vormen.

Wat je dus moet doen om een kloppende reactievergelijking op te schrijven voor de neerslagsreactie is eerst voor loodnitraat en natriumsulfaat op schrijven uit welke ionen deze bestaan na oplossen in water. Deze ionen komen voor de pijl te staan in je reactievergelijking. lukt dat om te beginnen?

Bas

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen na proef

verder is het ook belangrijk om rekening te houden met de ionen die daadwerkelijk reageren. deze horen namelijk alleen in de reactievergelijking te staan.

De ionen die niet aan de reactie deelnemen. Zoals bijvoorbeeld natrium-ion dat hier doet horen ook niet in de reactievergelijking. Je zou ze er als tribune-ionen eventueel onder kunnen zetten.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen na proef

Tot zover bedankt voor de reactie's in ieder geval, heb nog niet de tijd gehad het grondig te lezen en er aan te werken maar hiermee ga ik morgen meteen aan de slag.

Laat bij deze in ieder geval even weten dat ik blij ben met jullie hulp.

groetjes,

Reageer