[Biologie] Onderzoek transport stengel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[Biologie] Onderzoek transport stengel

Voor Biologie moeten we een werkstuk anatomie van de stengel maken.

Een onderdeel hiervan is dat we ook een experiment moeten uitvoeren. Mijn groep heeft als opdracht gekozen om aan te tonen in welk weefsel opwaarts transport gebeurt in de stengel. Kent er iemand een proef hoe we dit kunnen onderzoeken en aantonen? (Het moet wel een haalbaar onderzoek zijn, dus voor middelbaar onderwijs, 5de jaar)
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: [Biologie] Onderzoek transport stengel

Probeer eens met inkt in het water. Als je daarna de stengel doorsnijdt kan je zien welke delen verkleurd zijn.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 100

Re: [Biologie] Onderzoek transport stengel

jep wij deden hetzelfde maar met rode kleurstof op een wit bloemetje. zo werd dan duidelijk hoe bloemen bij de bloemist gekleurd werden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biologie] Onderzoek transport stengel

Chromosoompje schreef:
jep wij deden hetzelfde maar met rode kleurstof op een wit bloemetje. zo werd dan duidelijk hoe bloemen bij de bloemist gekleurd werden.
Bedoel je dat ze een kleurstof lieten opzuigen via de stengel? Daar wil ik graag meer van weten. Ik ken wel de techniek van levende bloemen onderdompelen in een kleurstof, maar zo'n kleuring van binnenuit is nieuw voor mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Biologie] Onderzoek transport stengel

MSs kan je proberen om bv het buitenste laagje weefsel af te binden en te kijken of het plantje nog steeds in leven blijft ? En daarmee mss eens kijken wat er gebeurt als je de stengel uitholt (ik weet wel niet in hoeverre je dit praktische kan uitvoeren :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: [Biologie] Onderzoek transport stengel

Je kan ook de stengels tot verschillende diepten insnijden (door verschillende lagen als dat lukt) en zien of dit invloed heeft op het transport. Maar, ik denk dat simpel een kleurstof in het water je voldoende info zal verschaffen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer