[scheikunde] Standaardiseren van HCL

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Standaardiseren van HCL

Bij het evenwicht van Ca(OH)2 met zijn ionen in oplossing titreren we met een gestandaardiseerde HCL oplossing. Maar wat betekent "standaardiseren van de HCl oplossing”? Hoe zou je dit kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Je wil weten wat de concentratie is van je HCl-oplossing, dit kun je doen door een oplossing te maken met een bekende concentratie base te titreren tot pH=7.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Het is eigenlijk de bedoeling om uiteindelijk de molaire oplosbaarheid van Ca(OH)2 te berekenen, en daarmee het oplosbaarheidsproduct. De evenwichtsconcentratie van de hydroxide ionen is hier voldoende groot om accurate bepaling ervan d.m.v. titratie met 0,01 M HCl oplossing toe te laten.

Maar een pH-bepaling van de oplossing om de oplosbaarheid van Ca(OH)2 te berekenen geeft hier onnauwkeurige resultaten aangezien 20 tot 40% van de Ca2+ ionen voorkomt onder de vorm van het Ca(OH)+ ionenpaar.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Maar hoe weet je dus dat die oplossing 0,01 M is? HCl wordt namelijk als gas opgelost in water, je kunt zo dus niet de precieze concentratie bepalen. Om dit dus goed te kunnen doen zul je een base nauwkeurig moeten afwegen, die in een bekend volume oplossen, en na eventuele verdunning titreren tot pH=7.

Dit heet dus standaardiseren van een oplossing.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

ok bedankt!

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Misschien nog dit:

Kan je oxaalzuur (wat toch een oertiter is) gebruiken om HCl te standaardiseren en zoja hoe dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Daar wordt ie inderdaad voor gebruikt. Het uitwerken moet toch echt niet zo moeilijk zijn Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Ik heb nog nooit oxaalzuur gebruikt om een zoutzuuroplossing te stellen. Je zou dan een zuur met een zuur titreren, lijkt mij onlogisch.

De stoffen waarmee ik op het MLO zoutzuur stelde zijn watervrije soda (Na2CO3) en borax (Na2B4O7.10(H2O).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Je kunt oxaalzuur gebruiken hoor, maar met een omweg (om dus een base, bijv NaOH te stellen), niet erg handig want de fout is groter en NaOH kun je toch al afwegen. ;)

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik begrijp jullie uitleg niet goed ;)

"standaardiseren" betekent dus dat je naagaat of de oplossing de juiste concetratie heeft???? of ...

En bijgevolg kun je een HCl oplossing standaardiseren door....? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Standaardiseren van HCL

Je bepaalt de concentratie (aan de hand daarvan concludeer je of die goed of fout is), zuur titreer je het beste met base ;)

Reageer