[scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 338

[scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Hoi,

Aangezien het voor een particulier chemist moeilijk is om aan chemicaliën te geraken, ben ik vanplan deze zelf te synthetiseren.

Nu wil ik graag kwik(||)chloride synthetiseren. Ik heb kwik uit een kwikthermometer. Ik heb deze kwik in een luchtdicht potje gedaan, en duidelijk vermeld hoe gevaarlijk deze stof is. Zodat ik er zeker niets mis kan lopen.

Wat ik mij nu afvraag is hoe ik nu van de kwik naar kwikchloride of kwiknitraat kan gaan.

Ik hoopte op volgende manier te werken, maar ik vrees dat dit niet gaan werken.
  • NaCl oplossen in water
  • de kwik bij de oplossing doen.
  • er vormt zich keukenzout (NaCl) en HgCl2
Maar ik vrees dus dat dit niet zal werken, misschien iemand van jullie een idee?

mvg Nerst

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Vloeibaar kwik is nog geen ion hoor, je zult dit moeten oxideren met het een of ander. Ik raad het aan dit NIET zelf te doen.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Het kan alleen met een neerslagreactie of je zou je kwik met Cl2 moeten laten reageren...en dat is niet zo een puik plan.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Vraag: wat moet jij met kwikchloride ? Zijn er geen andere alternatieven voor je doel ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Je kan kwik oplossen in salpeterzuur, onder vorming van kwiknitraat. Als je kwik(ll)chloride wilt maken, zou je dat op de volgende manier kunnen doen.
Zelf heb ik de volgende methode gebruikt om kwik (II) chloride te maken (in oplossing, het vaste zout heb ik niet geisoleerd):

1) Oplossen van kwik in salpeterzuur en zorgen voor redelijke overmaat zuur. Nadat het metaal is opgelost nog even ietsje verwarmen om alle kwik tweewaardig te maken. Na deze stap heb je een groenige vloeistof, met kleurloos kwik (II), maar ook met aardig wat Nox opgelost. Dat laatste geeft die groenige kleur.

2) Verdrievoudigen van het volume door toevoegen van gedestilleerd water. Dit zorgt er voor dat die Nox in de vloeistof wordt afgebroken tot HNO3 en NO. De vloeistof wordt dan kleurloos. Even flink verwarmen (tegen koken aan) om opgeloste NO uit het water te drijven. Dit is wel een belangrijke stap, omdat je anders in de volgende stap vorming van nitriet krijgt, dat weer leidt tot erg storende onzuiverheden in je eindproduct. Na stap (2) mag er alleen HNO3, kwik (II) en nitraat ion in oplossing zitten!

3) Toevoegen van overmaat oplossing van NaOH. Hierdoor krijg je een bruingeel neerslag van HgO/Hg(OH)2. Dit neerslag filteren en naspoelen met gedestilleerd water. Dit laatste is vrij tijdrovend gebleken, omdat het filter de neiging heeft om dicht te slibben, maar met een portie geduld kom je er wel. Je zult waarschijnlijk wel restanten Na(+) ionen en wat nitraat ionen overhouden in je eind-product, maar dat is niet zo erg. Restanten met nitriet zijn wel heel storend, omdat die in de volgende stap weer stikstofoxiden geven en leiden tot vorming van Cl2.

4) Het neerslag oplossen in verdund HCl. Ik heb een ondermaat HCl gebruikt. Er ligt dus nog wat HgO/Hg(OH)2 op de bodem. Op deze manier heb ik een mooi neutrale oplossing van HgCl2 in water. Het is opmerkelijk hoe slecht HgCl2 eigenlijk toch nog oplost in water. Het is bekend dat Hg2Cl2 slecht oplost, maar HgCl2 lost ook niet geweldig op.

Je zou verder kunnen gaan door de heldere vloeistof boven het neerslag van HgO in te dampen, maar dat is iets, wat ik niet aandurf. HgCl2 is enigszins vluchtig en om deze damp in de lucht te krijgen lijkt mij niet bepaald bevordelijk voor mijn gezondheid. Ik gebruik HgCl2 alleen in waterige oplossing en heb dus zelf geen behoefte om de vaste stof te maken.

Als stap (2) niet goed is uitgevoerd, dan kan het zijn dat in je oplossing (4) ook wat Cl2 zit of ClO(-). Dit is erg storend, omdat je oplossing dan ook iets oxiderend is en dat wil je niet. Je kunt zelf eenvoudig testen of dit het geval is.

Neem een klein beetje van (2) en voeg een paar druppels HCl toe. Voeg dan een oplossing van KI toe. Je moet dan een echt prachtig oranje/rood neerslag krijgen met een diepverzadigde kleur (dus echt knal-oranje/rood). Als er een beetje Cl2 of NOx in zit, dan is die kleur minder fraai en wat meer bruinig. Als je een klein beetje zetmeel toevoegt aan dat oranje neerslag, dan mag het niet donker kleuren, het moet oranje blijven.

Als je aan dat neerslag van knal oranje/rood HgI2 meer KI-oplossing toevoegt, dan zal alles weer op moeten lossen. De vloeistof mag dan slechts heel lichtgeel zijn.
Bron: Post van Woelen @ een ander forum.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Uit de eerste vraag van Nernst heb ik de indruk dat hij nog niet zo heel veel ervaring met chemie heeft. Hopen dat kwik met NaCl tot HgCl2 oplost en dat er ook nog NaCl over blijft getuigt niet echt van goed begrip van deze materie. Dit schrijf ik hier niet om Nernst te beledigen, maar wel om te waarschuwen. Het werken met kwikzouten is bepaald niet zonder risico. Het spul is echt verdraaid giftig (LD50 van HgCl2 is minder dan 100 mg, dus nog pakweg 3 keer zo giftig als NaCN!). Bovendien is kwik een cumulatief gif.

Die synthese van mij, die Chemaster aanhaalt moet je absoluut buiten doen, met een papieren zakdoekje over de vloeistof gelegd (mag niet in de vloeistof komen), om kleine druppeltjes te absorberen. In de eerste stap komen stikstofoxiden vrij die erg giftig zijn. Wat echter nog een groter risico is is dat er in de meegetrokken druppeltjes salpeterzuur ook kwiknitraat is opgelost. De stikstofoxiden en salpeterzuur verdampen snel en zijn zo weg, de kwiknitraat blijft echter als fijn droog stof achter. Dat wil je dus echt niet in huis hebben. Vandaar ook dat papieren zakdoekje, want ook buiten wil je zo min mogelijk kwik(II) buiten je reactie mengsel.

Nernst, als je experimenteert met kwik, weet dan wat je doet. Ook het afval mag ABSOLUUT niet door de gootsteen. Zelf ben ik erg zorgvuldig daarin, omdat kwik ook voor het milieu erg slecht is.

De hoeveelheid oplossing die ik heb gemaakt is ca. 50 ml. Hierin zit ca. 3 gram kwik(II)chloride opgelost. Dit is genoeg voor alle experimenten die ik maar kan bedenken met kwikzouten.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Wel, ik zie zelf ook in dat mijn methode niet kan werken. Maar ik heb vage hersenen. Het ene moment snap ik het echt volledig, het andere moment begrijp ik de simpelste reactievgl niet meer. Persoonlijk vind ik dit al vaag ;)

Ik moet niet noodzakelijk kwik(||)chloride hebben, zolang het maar een kwikzout is is al het goed. Het moet kwik bevatten.

Oja, ik kijk zeker uit met kwik, ik weet hoe gewaarlijk deze stof is! Je zult mij dan ook nooit kunnen betrappen op het feit dat ik zomaar chemisch afval weggooi. ik denk altijd 2 keer na voordat ik iets doe.

mvg Nerst

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Als jij alleen maar een kwik(II)verbinding wilt, dan zou ik gewoon wat kwikmetaal oplossen in geconcentreerd salpeterzuur. Als alles is opgelost even verwarmen om echt alles naar de +2 oxidatietoestand geoxideerd te krijgen en die oplossing verdunnen en dan nog weer even verwarmen (NIET koken) om sporen NO uit het water te drijven. Dan krijg je een zure oplossing van kwik(II)nitraat.

Tijdens het oplossen losjes een zakdoekje over de beker met vloeistof leggen en buiten werken. De bruine NO2-dampen gaan er wel langs, maar de minuscule druppeltjes met opgelost kwiknitraat blijven aan het zakdoekje kleven en komen dus niet in de lucht en vervuilen je omgeving dan niet.

Het zout isoleren door in te dampen zou ik persoonlijk niet doen. Daarvoor is het spul gewoon te giftig. De nevel die vrij komt, kan kleine druppeltjes kwik-nitraat oplossing bevatten en boven zo'n hete indampbeker is werken met een zakdoekje niet bepaald handig. Hoe je het ook doet, zonder doekje adem je er altijd wel iets van in en bovendien krijg je kwik in je directe leefomgeving.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Waarvoor heb je een kwikzout nodig als ik dat vragen mag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Ik moet niet noodzakelijk kwik(||)chloride hebben, zolang het maar een kwikzout is is al het goed. Het moet kwik bevatten.
Zwavelbloem erbij? Dat is de standaardmanier om gemorst kwik op te ruimen.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

rwwh schreef:
Zwavelbloem erbij? Dat is de standaardmanier om gemorst kwik op te ruimen.
Dat herinnert me meteen aan mijn universiteitsdagen... mijn practicum-partner blies in een en dezelfde synthese-opstelling drie thermometers uit de top van de destillatie-kolom, en na neutraliseren was de hele bodem van de zuurkast bedekt met een laag zwavelbloem! ;)

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Ik heb toch maar besloten het netjes te kopen. Maar allemaal reuze bedankt voor de informatie!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Kun jij als particulier kwik(II)zouten kopen???? ;) Dat lijkt mij wel heel stug. Als dat zo voor mij zou zijn, dan had ik niet al die moeite gedaan om 3 gram HgCl2 te maken :) . Ach... aan de andere kant geeft het ook wel voldoening als je zelf zoiets kunt maken uit afval van een kapotte kwikschakelaar.

Berichten: 56

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Als je beetje goed zoekt zijn kwikzouten wel uit te halen...

Maar dan eerder in het ondergrondse circuit lijkt me.

En je kunt gewoon kwik oplossen in HCl of HNO3 alleen het indampen lijkt me niet zo'n pretje, maar dit is al vertelt hierboven.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kwikchloride synthetiseren

Lost kwik ook op in HCl? Ik dacht het niet. Daarvoor heb je toch echt HNO3 nodig.

Reageer